Tilaajille
Pimeä aine vääristää kaukaisista galakseista saapuvaa valoa. Kuva: <span class="photographer">NASA, ESA, D. Coe (NASA Jet Propulsion Laboratory/California Institute of Technology, and Space Telescope Science Institute), N. Benitez (Institute of Astrophysics of Andalusia, Spain), T. Broadhurst (University of the Basque Country, Spain), and H. Ford (Johns Hopkins University).</span>
Pimeä aine vääristää kaukaisista galakseista saapuvaa valoa. Kuva: NASA, ESA, D. Coe (NASA Jet Propulsion Laboratory/California Institute of Technology, and Space Telescope Science Institute), N. Benitez (Institute of Astrophysics of Andalusia, Spain), T. Broadhurst (University of the Basque Country, Spain), and H. Ford (Johns Hopkins University).

Pimeä energia putosi tieteeseen kuin pommi. Mikä kumma vauhdittaa maailmankaikkeuden laajenemista?

Heitän avainnipun ilmaan. Se jatkaa yhä ylemmäs eikä koskaan palaa. Olen ällikällä lyöty. Kymmenisen vuotta sitten tähtitieteilijät kokivat samantasoisen yllätyksen.

Helmikuussa 1998 julkaistiin nimittäin tyrmistyttävä havainto: universumin laajeneminen ei hidastukaan. Eikä siinä kaikki:...