Uudenlaisista materiaaleista valmistettu F3-auto ajaa neitsytkilpailunsa lokakuussa.



Sisältö jatkuu mainoksen alla

Julkaistu Tiede -lehdessä 11/2009

Ratti on tehty porkkanasta, pellit pellavasta, perunasta ja kierrätetystä hiilikuidusta. Polttoaineeksi käy ylijäämäsuklaa. - Sikäli kuin ylijäämäsuklaata voi olla olemassa, vitsailee uudenlaisen F3-auton isä Kerry Kirwan.

- Halusimme osoittaa, että on teknisesti mahdollista valmistaa ympäristöystävällinen auto. Halusimme tehdä sen hauskalla tavalla, näyttää, ettei vihreys ole tylsää, Kirwan sanoo. Tulosta esiteltiin Britannian tiedepäivillä Guildfordissa syyskuussa.

Autolta se näyttää, vaikka siivekkeisiin on maalattu porkkanan kuvia. Juureksista saaduista polymeereistä valmistettu ratti on punajuuren värinen ja nihkeä käsissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusiutuvaa ja kierrätettyä

Yleisen käsityksen mukaan vihreys ja moottoriurheilu ovat perustavalla tavalla yhteensopimattomia. Kirwanin ryhmä Warwickin yliopistossa halusi käyttää juuri formula-autoa kokeillakseen, mitä uusiutuvia ja uusiomateriaaleja autojen valmistukseen ja polttoaineeseen on mahdollista käyttää. Vaihtoehtoja näköjään riittää, kun insinöörit päästetään irti. Yli puolet rungosta on tehty uusiutuvista tai kierrätetyistä aineksista. Turvallisuussyistä ohjaamo ja renkaat on vielä valmistettu perinteisellä tekniikalla.

Hiilikuitujätettä syntyy valtavat määrät esimerkiksi lentokoneteollisuudessa. Uuden hiilikuidun valmistaminen vie valtavasti energiaa, joten uusiokuidun käyttö säästää sitä paljon. Lasikuidun sijasta käytettiin luonnonkuituja, kuten pellavaa. Ne kudottiin rakenteeksi, jonka avulla saavutettiin sama kestävyys. Hartsi saatiin kierrätetyistä pulloista.

Polttoaineeksi sopivaa bioetanolia taas voi valmistaa melkein mistä tahansa, suklaan lisäksi vaikkapa ruokaöljystä, viininjämistä tai rasvaimussa poistetusta ihmisläskistä, Kirwan sanoo.

Pelloilla viljeltävistä ravintokasveista valmistetut ensimmäisen polven biopolttoaineet ovat osoittautuneet hiilidioksiditaseeltaan huonoiksi. Niiden pelätään myös nostavan elintarvikkeiden hintaa sekä vievän maata ruoantuotannolta ja leivän köyhien suusta. Toisen polven biodieseliä voitaisiin kuitenkin valmistaa hakkuujätteistä ja syötäväksi kelpaamattomista kasveista. Britanniassa kokeillaan pajun viljelyä polttoaineeksi.


Uskottavuus täytyy lunastaa

Ympäristöväki tuskin alkaa vielä tämän mallikappaleen ansiosta uskoa ilmastoneutraaliin moottoriurheiluun. Entä millainen on vihannesformulan uskottavuus moottoriurheilun piirissä? Se horjahtaa alalla helposti, jos alkaa puhua ympäristöarvoista, kertoi Britannian tiedeministeri ja harrastaja-kilpa-ajaja Paul Drayson, joka seurasi vihreän auton esittelyä tiedepäivillä.

Drayson tietää asiasta jotain, sillä hän kilpailee biopolttoaineella kulkevalla Aston Martinilla.

- Kun siirryimme bioetanoliin, muut epäilivät, että emme enää kisaa tosissaan vaan keskitymme maailman parantamiseen ja alamme syödä ituja. Asenne muuttui, kun pääsimme paalupaikalle. Nyt meillä on sarjan nopein auto, Drayson kehuu.


Nopeutta löytyy

Vihannesformulan koeajot ovat tähän mennessä todistaneet ainakin sen, että auto liikkuu ja pysyy koossa. Se kiihtyy nollasta 60 mailiin eli 96 kilometriin tunnissa 2-2,5 sekunnissa. Huippunopeus on 170 mailia eli 274 kilometriä tunnissa.

Lokakuun 17. päivänä auto osallistuu ensimmäisiin F3-kilpailuihinsa Brands Hatchin radalla.

- Uskon, että pärjäämme hyvin, sanoo Kirwan.

Warwickin yliopiston formula-auto osoittaa, että nykyisille materiaaleille ja polttoaineille on monenlaisia vaihtoehtoja.


Moottori: kahden litran turbodiesel, käy vaikkapa suklaasta valmistetulla polttoaineella tai muulla bioetanolilla.


Moottorin suojakansi: Kierrätetystä hiilikuidusta.


Ohjauspyörä: porkkanasta ja muista juureksista.


Kori: pellavakuidusta, perunatärkkelyksestä, kierrätetystä lasikuidusta, kierrätyspulloista tehdystä hartsista.



Istuin: pellavakuidusta, soijavaahtomuovista ja kierrätetystä polyesterista.


Voiteluaineet: kasviöljystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla