Vihreä moottoritie, älykäs liikenne, mitä ne ovat? Vastaus: pian yhtä ja samaa.

Teksti: Kalevi Rantanen 

Vihreä moottoritie, älykäs liikenne, mitä ne ovat? Vastaus: pian yhtä ja samaa.

Julkaistu Tiede -lehdessä 7/2011Vihreä ja älykäs tie alkaa näyttää mahdolliselta. Kumpikin ominaisuus on kehitteillä, ja ehkä jo ensi vuosikymmenellä palaset ovat valmiina yhdistettäviksi.Vihreä moottoritie auttaa ajamaan mahdollisimman vähin päästöin. Sen varrella on biopolttoaineiden tankkauspisteitä sekä sähköauton latauspisteitä. Jälkimmäisiä ruokkivat tien laitamille pystytetyt tuulivoimalarivistöt.Vihreyden edistämiseksi liikennettä kannattaa samalla kehittää älykkäämmäksi. Sähköauton pitää aina tietää, missä on seuraava latausasema, ja älykäs tekniikka auttaa suunnit­telemaan reitit, joilla auto ei hyydy matkalle.Älykkyys tuo houkuttelevaa mukavuutta, josta hyvä esimerkki on automaattijono. Joskus 2020-luvulla kuljettaja ajaa moottoritielle ja kytkee automaattiohjauksen päälle. Sitten hän ottaa vaikka nokoset, pitää kahvitauon tai pelaa korttia matkustajien kanssa. Joku saattaa tehdä töitäkin.Automaattijonossa kulkiessaan auto keskustelee toisten autojen ja tien kanssa. Jonossa etäisyydet ja nopeudet pysyvät ihanteellisina, ja polttoainetta kuluu niin vähän kuin mahdollista. Jono säästää viidenneksenAutomaattista jonoajoa kehittävät paraikaa Volvo ja kuusi muuta yritystä neljästä eri maasta. Automaation ansiosta autot voivat edetä kuin kurjet aurassa, vain muutaman metrin päässä toisistaan, jolloin ilmanvastus pienenee. Polttoaineen kulutus laskee noin viidenneksellä. Ensimmäistä autoa, esimerkiksi bussia, ajaa ammattikuljettaja. Henkilöautot kulkevat perässä automaattisesti. Ohjauspyörä kääntyy itsestään, ja jarrut toimivat tarpeen vaatiessa heti. Tietokoneet pitävät oikean nopeuden ja välimatkan. Samoin säästää ajonopastusÄlyliikennejärjestelmiä, joissa kuljettaja ajaa itse, on ammattiliikenteessä jo käytössäkin. Suomalainen Taipale Telematics valmistaa Sensior-nimistä järjestelmää, joka seuraa kuljettajan ajotapaa ja opastaa häntä. Yhtiön mukaan järjestelmällä on päästy 5–20 prosentin polttoainesäästöihin.Sensior seuraa myös tietä ja tunnistaa esimerkiksi kuopat. Kuljettaja saa tietoa välittömästi. Jos hän ajaa oikein, kojelaudassa palaa vihreä valo. Jos hän tekee jotain väärin, vaikkapa ajaa väärällä nopeudella, syttyy punainen varoitusvalo. Vihreästi Helsingistä PietariinMyös vihreitä teitä on jo tulossa. Suomessa joukko kuntia ja yrityksiä suunnittelee vihreää moottoritieosuutta E-18-tielle Helsingin ja Vaalimaan välille. Aika näyttää, missä automaattiajo otetaan ensimmäisenä käyttöön, mutta tämä tie olisi lupaava ehdokas.– Vihreä ja älykäs kulkevat yhdessä, kiteyttää konsultti Ilkka Laitinen konsultointi- ja suunnittelutoimisto Pöyrystä, joka on yhdessä IBM:n kanssa osallistunut tien suunnitteluhankkeeseen. IBM:ää aihe kiinnostaa, koska se kehittää älykaupunkeja ja niiden välille tarvitaan älykkäitä teitä.Suunnittelijoiden ajatuksissa hanke on enemmän kuin tie. Se on ”tulevaisuuden kehityskäytävä” Helsingin ja Pietarin välillä, alue, jolla liikkuu miljoonia ihmisiä ja jossa on tietoa, osaamista, rahaa ja energiaa.Tarjolle biobensaa ja sähköäHelsinki–Vaalimaa-moottoritien vihertämismahdollisuutta on tutkaillut energia-alan asiantuntijayritys Gaia Consulting.Vuonna 2015 tällä osuudella tankatusta energiasta 40 prosenttia voisi tulla biodieselistä tai bioetanolista. Sähköautojen osuus liikenteestä olisi kuusi prosenttia. Toisessa vaiheessa, vuoteen 2030 mennessä, sähköautojen osuus nousisi puoleen. – Vihreällä moottoritiellä voitaisiin siirtyä nopeutetusti käyttämään biopolttoaineita, jos yhtiöt kohdistavat niiden myyntiä sen varrelle, sanoo Gaia Consultingin toimitusjohtaja Juha Vanhanen. Hän muistuttaa, että polttoaineesta on vuonna 2030 joka ta­pauksessa oltava 20 prosenttia biopohjaista. Jos myyntiä keskitetään, vahvasti vihreä moottoritie saadaan aikaan nopeasti. Sitten ratkaisua voidaan laajentaa muualle. Myös sähköautoille lähisähköä pyörittäviä tuulivoimaloita kaavaillaan. Gaian skenaarion mukaan niitä nousisi Helsingin ja Vaalimaan välisille tienvierustoille sata kappaletta.

Vihreitä moottoritie-hankkeita muualla:

Hydrogen Highway, KanadaGreen Highway Initiative, Virginia, YhdysvallatWest Coast Green Highway, YhdysvallatGreen and sustainable motorway,Lombardia, ItaliaGreen Highway, Sundsvall–Trondheim, Ruotsi ja NorjaSmart Highway, Etelä-KoreaLähde: Pöyry-konserni

Palstan pitäjä Kalevi Rantanen on diplomi-insinööri, tietokirjoittaja ja Tiede -lehden vakituinen avustaja.