Uusin sukupolvi ei kasva kerskakulutukseen.

Ihminen-palsta

Teksti: Mikko Puttonen

Uusin sukupolvi ei kasva kerskakulutukseen.

Julkaistu Tiede-lehdessä 3/2012

Heistä nuorimmat ryystävät ravintonsa vielä tuttipullosta. Vanhimmat ovat hädin tuskin täyttäneet 12 vuotta ja harjoittelevat koulussa desimaalilukuja. Vaikka he eivät ole vielä ehtineet vaikuttaa historian kulkuun, heillä on jo nimi: he ovat zetoja.

Eräiden määritelmien mukaan Z-sukupolveen kuuluvat kaikki, jotka ovat syntyneet 1990-luvun puolivälin jälkeen. Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen kuitenkin kelpuuttaisi sukupolveen vasta 2000-luvun lapset: uuden vuosituhannen ensimmäiset pojat ja tytöt.

– He ovat millenniumlapsia, ja se vaikuttaa sukupolvi-identiteettiin, Rahkonen arvelee.

Zetoista tiedetään ainakin se, ettei heistä vielä tiedetä juuri mitään.

– He ovat kirjoittamaton lehti. Emme oikein tiedä, mitä sieltä on tulossa. Alle 15-vuotiaille ei eettisistä syistä yleensä tehdä edes mielipidekyselyjä, Rahkonen sanoo.

Ensin tulivat äksät

Edeltävistä sukupolvista huomioita on jo ehtinyt kertyä. Ensimmäinen kirjaimella merkitty sukupolvi on X. Siihen kuuluvat ovat syntyneet 1960-luvun puolivälistä 1970-luvun loppuun ulottuvan ajanjakson aikana.

Äksät varttuivat, kun hyvinvointivaltio laajeni ja Suomi vaurastui vakaata tahtia. Heillä oli aineellisesti lokoisammat oltavat kuin vanhemmillaan, suurilla ikäluokilla, mutta samalla he saivat huomata, ettei inflaatio syökään asuntovelkaa eikä työtä olekaan niin helppo löytää. Vakaa vaurastuminen tyssäsi lamaan, ja rintaan asettui epävarmuuden aavistus.

Seuraaja tottui hyvään

Aivan toisenlaista meininkiä uhkuvat Y:t. Juho Rahkonen itse on syntynyt 1978 eli tarkkaan ottaen X-sukupolven aikakaudella, mutta hän lukee itsensä vuosina 1980–1995 syntyneeseen Y-sukupolveen. Sukupolvet eivät hänen mukaansa leikkaudukaan erilleen veitsenterävästi vaan pikemminkin limittyvät toisiinsa.

– Vanhempien sukupolvien mielestä minä olen varmaan tyypillinen ärsyttävä yy. Matkustan monta kertaa vuodessa ulkomaille, ja tykkään erottautumisesta ja elämyksistä, tutkimuspäällikkö tunnustaa.

Y-sukupolvi kasvoi materialismiin, yksilöllisyyteen, kansainvälisyyteen ja internetiin. Nämä maailman ensimmäiset nettinatiivit saivat alttiissa iässä nauttia ennennäkemättömästä vaurauden kasvusta, Nokia-Suomen noususta.

Lama iski lapsiin

Nyt juhlat ovat ohi. Uusi zetojen sukupolvi saa tottua koleampaan tunnelmaan. He ovat sattumoisin myös juuri niiden äksien jälkeläisiä, jotka siirtyivät työelämään edellisen laman aikaan. Lamasukupolven lasten horisontissa kumpuilevat nyt maailmanlaajuisen talouskriisin tummat pilvet.

Rahkonen veikkaa, että zetoja määrittäväksi sukupolvikokemukseksi tulee downshiftaaminen eli elämän kohtuullistaminen.

– He elävät ilmapiirissä, jossa jatkuvaa taloudellista kasvua ei enää voi pitää itsestään selvänä. Tunnelma on kaukana juppiajoista. Nyt ovat vallalla hidastaminen ja luomu. Talouden ylivaltaa paheksutaan.

Uusi sukupolvi on siten edeltävää Y:tä konservatiivisempi, ennustaa Rahkonen. Zetat kuluttavat kohtuullisemmin ja kantavat enemmän huolta ympäristöstä.

Normaali muuttuu

Ratkaisevaa sukupolvikokemuksessa on Rahkosen mukaan se, mitä ikäryhmä oppii pitämään normaalina. Ihminen on herkimmillään ulkoisille vaikutteille suunnilleen 17–20 vuoden iässä, ja juuri silloin muodostuu ikäluokkia yhdistävä sukupolvikokemus. Saman ikäiset sosiaalistuvat samanlaisiin yhteiskunnan pelisääntöihin ja taloudellisiin reunaehtoihin.

– Jos on kokenut niukkuuden nahoissaan, siitä jää ikuinen varovaisuus. Jos taas on tottunut siihen, että kaikkea on, kokee sen normaaliksi ja haluaa pitää tasoa yllä, Rahkonen selittää.

– Z-sukupolvi kasvaa ajatusmaailmaan, jonka mukaan ei ole normaalia saada aina vain lisää aineellista hyvää. Olojen pakosta henkiset arvot saattavat nousta enemmän heidän jutukseen.

Yhteys näkyy kyselyissä

Sukupolvi on vain yksi tapa luokitella ihmisiä jonkin yhteisen nimittäjän alle. Mielipidemittauksissa on kuitenkin huomattu, että sillä on paljon selitysvoimaa.

– Ihmiset tuppaavat löytämään toisensa sen takia, että he kuuluvat samaan sukupolveen ja heitä määrittävät samat kokemukset.

Kenties siksi Rahkosellakin on Kimi Räikkösen mainostama kello ranteessaan. Vaikka tutkija ei koekaan, että hänellä muuten olisi kovin paljon yhteistä formulakuskin kanssa, heitä yhdistää saman sukupolven "maaginen side".

Mikä yhdistää?X– Syntyneet 1965–1979– Öljykriisi– Lama– Pullamössöhaukut– Edistysuskon epäily

Y– Syntyneet 1980–1995– Nettinatiiveja– Yksilöllisyys– Virikkeet– Sitoutumisvaikeudet

Z– Syntyneet 2000–– Talouskriisi– Kohtuullisuus– Varovaisuus– Ympäristötietoisuus