Tyhjyys tuntuu äkkiseltään neutraalilta ja universaalilta ilmiöltä. Taidemaalari ja filosofi Kimmo Pasanen kuitenkin vakuuttaa, kuinka ratkaisevan eri tavoin sitä on lähestytty läntisessä ja itäisessä ajatteluperinteessä.

Ilmiötä tarkastellaan Tyhjyys-kirjassa laajassa kulttuurisessa kokonaisuudessa. Uskonnosta, filosofiasta ja luonnontieteestä rakennetaan taustaa, jota vasten katsotaan kuvataidetta. Teos on aatehistoriallisesti seikkaperäinen ja visuaalisesti kiehtova.

Itämaisessa perinteessä tyhjyys on keskeinen käsite. Intialaisessa, kiinalaisessa ja japanilaisessa ajattelussa se on jotain tavoiteltavaa, suotavaa ja perimmäistä. Taiteen tarkoitus on usein havainnollistaa sitä.

Länsimaiselle maailmankuvalle tyhjyys on ollut ongelmallisempi. Niin antiikin ajattelijoille ja kristillisille teologeille kuin fyysikoille ja matemaatikoillekin tyhjän tilan täyttäminen on ollut tärkeää. Kammottavaan tyhjyyteen on haluttu järjestystä, materiaa ja henkeä.

Itä ja länsi kuitenkin kohtaavat. Moderni taiteemme on ammentanut paljon idän ajatuksista. Pasanen myös esittää, että länsimaisen nykytieteen käsitys vastaa idän ikiaikaista näkemystä: tyhjyys on täynnä energiaa.

SUVI RATINEN
Kirjoittaja on filosofian maisteri.

Teos 2008
200 s
9789518511529