Joukossa viisaus tiivistyy

Uusi kultakausi on harvinainen pamfletti. Sen lukeminen nauratti ja kerran jopa tanssitti. Se on pirskahtelevan optimistinen. Siihen haluaa uskoa.

Kirjan julistuksen mukaan sosiaalinen media mullistaa kaiken, jopa sen vanhan suomalaisen viisauden, jonka mukaan joukossa tyhmyys tiivistyy ‚Äď n√§in siit√§kin huolimatta, ett√§ kirjoittajien ensimm√§inen esimerkki digitaalisten verkostojen voimasta on Hommaforumin aikaansaama muutos maahanmuuttokeskustelussa. Perussuomalaisten jytkyst√§ ei kirjan ilmestyess√§ viel√§ tiedettyk√§√§n.

Pamfletti kannustaa kaikkia muitakin käyttämään sosiaalista mediaa järjestäytymiseen ja yhteiskunnalliseen aktivismiin. Facebook, Twitter, YouTube ovat siihen niin tehokkaita välineitä, että ne voivat puhaltaa uutta elämää koko demokratiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Nurkan taakse on hiljan jäänyt paha taantumus. Sen airut Matti Vanhanen tuli pääministerinä tunnetuksi periaatteesta, että keskeneräisistä asioista ei keskustella. Kirjan mukaan jopa ministerit valittivat, että kokouksissa ei enää keskusteltu ja asiantuntijoiden kuulemisesta tuli muodollista teatteria. Tällä tavalla Suomi tyhmennettiin ja mahdollisesti myös köyhdytettiin, kirjoittajat sanovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

He vaativat vapaan keskustelun lisäksi tiedonvapautta ja avointa dataa eli hallinnon tuottaman tiedon julkistamista reaaliajassa, digitaalisesti käyttökelpoisessa muodossa. Avoin data veisi demokratian lisäksi eteenpäin myös taloutta, kun kansalaiset kehittelevät datan pohjalle uusia sovelluksia ja palveluita. Datan julkistaminen on kuitenkin Suomessa hidasta. Miksi?

Koska Vanhoillisten Keskusliitto pitää sitä turhana.

Vanhoillisten Keskusliitto on kirjan hupaisa antagonisti, joka kampittaa Suomea takapajulaksi. Se ei ole yhdistysrekisterissä, mutta sen edustajia on kaikkialla: kulttuuriälymystöä, joka vastustaa sähkökirjoja, poliitikkoja, jotka pelkäävät internetiä ja omia äänestäjiään, talousdinosauruksia, jotka keräilevät metsistä risuja ja mineraaleja, ja teollisuusjohtajia, jotka keskustelevat vain itsensä kanssa.

Samassa liitossa istuu suurten tiedotusv√§lineiden p√§√§toimittajia, jotka rajoittavat toimittajiensa toimintaa Facebookissa, vaikka juuri siell√§ toimittajien pit√§isi olla. Siell√§h√§n ovat jo kaikki muut ‚Äď kaksi miljoonaa suomalaista! Silti lehdiss√§ ei ilmesty juttuja mullistavasta sosiaalisesta ilmi√∂st√§ vaan mielikuvituksellisista vaaroista, joille Facebook saattaa altistaa. N√§yt√∂ksi kirja listaa otsikoita Helsingin Sanomista: ‚ÄĚFacebook voi aiheuttaa astman‚ÄĚ, ‚ÄĚ√Ąl√§ tee aviorikosta ‚Äď eroa Facebookista‚ÄĚ, ‚ÄĚFacebook syntyi riidoista ja valheesta‚ÄĚ. Ja Aamulehdest√§: ‚ÄĚFacebook voi olla haittaohjelmia suurempi riski internetiss√§‚ÄĚ, ‚ÄĚFacebook-ryypp√§j√§iset kauhistuttavat: yksi kuoli, 57 sairaalaan ja 41 putkaan!‚ÄĚ, ‚ÄĚFace¬≠book on yht√§ kiva kuin veroilmoitus‚ÄĚ, ‚ÄĚPoliisi: Teinit, poistakaa kuvanne Facebookista‚ÄĚ.

Pamfletin kirjoittajien tärkein viesti on, ettei mediajohtajien, poliitikkojen ja teollisuuspomojen heräämistä tarvitse eikä pidä jäädä odottamaan. Joukoilla on välineet pelastaa talous, muodostaa medioita ja muuttaa politiikan suunta. Sinä voit tehdä sen itse.

Annikka Mutanen

WSOY 2011
180 s
9789510381410

Sisältö jatkuu mainoksen alla