Järki ja vaistot markkinoilla

Valtavirran taloustiede olettaa, että markkinoilla ihmiset maksimoivat oman etunsa. Nousukaudella ihmisillä on kuitenkin perusteeton luottamus asuntonsa arvon ikuiseen kasvuun. Palkansaajat taas hinkuvat nimelliskorotuksia, vaikka se ei takaisi ostovoiman kasvua. Tällaisista syistä ihmiset voivat epäonnistua oman edun edistämisessä.

Talousnobelisti George Akerlofin ja professori Robert Shillerin kirja on helppolukuinen johdatus behavioristiseen taloustieteeseen. He yrittävät selittää "eläimellisillä vaistoilla" myös ajautumisen nykyiseen talouskriisiin.

Lukija jää pohtimaan, pitäisikö taloustiede tosiaan rakentaa kokonaan uudelle pohjalle vai riittäisikö korjailu sieltä, mistä uusklassinen talousteoria pahiten vuotaa.

Melkein päinvastainen lähestymistapa on taloustoimittaja Tim Harfordilla. Hän soveltaa niin sanottua rationaalisen valinnan teoriaa kaikenlaisiin ilmiöihin, kuten suuseksin lisääntyneeseen suosioon amerikkalaisnuorilla tai valkoisten pakoon naapurustosta, johon on muuttanut liian monta mustaa.

Kyse ei ole kulttuurin selittämisestä taloustieteen keinoin, kaiken mittaamisesta rahassa.

Taloustiede nyt vain sovelsi rationaalisen valinnan teoriaa – ajatusta, jonka mukaan ihmiset ainakin yleensä edistävät omaa etuaan hyvällä menestyksellä – yhteiskuntatieteistä ensimmäisenä.

Harford osoittaa hauskasti ajatuksen selitysvoiman. Erityisen paljon ajatuksia herää, kun näitä kahta mainiota teosta lukee yhtä aikaa.

MARKO HAMILO

Gaudeamus 2009
270 s
9789524951135