Kun rahtialus repi risteilijän kyljen auki ja vesi tulvi sisään, alakansien matkustajilla ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia pelastautua. Kuvitus Jussi Jääskeläinen.
Kun rahtialus repi risteilijän kyljen auki ja vesi tulvi sisään, alakansien matkustajilla ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia pelastautua. Kuvitus Jussi Jääskeläinen.
Thomas Andersen, Storstad. Henry Kendall, Empress of Ireland. Onnettomuus­alusten kapteenit olivat kokeneita meren­kävijöitä, kummallakin takana pitkä ura eri laivoissa.
Thomas Andersen, Storstad. Henry Kendall, Empress of Ireland. Onnettomuus­alusten kapteenit olivat kokeneita meren­kävijöitä, kummallakin takana pitkä ura eri laivoissa.
Empress of Ireland ei ollut yhtä loistelias kuin Titanic, mutta aikansa suuriin valtameriristeilijöihin sekin kuului.
Empress of Ireland ei ollut yhtä loistelias kuin Titanic, mutta aikansa suuriin valtameriristeilijöihin sekin kuului.
Atlantin-liikenteessä toimi kymmeniä matkustajalaivoja ilman isompia havereita. 1910-luvusta tuli kuitenkin musta kymmen.  Kolme suurta risteilijää tuhoutui traagisesti lyhyen ajan sisällä.
Atlantin-liikenteessä toimi kymmeniä matkustajalaivoja ilman isompia havereita. 1910-luvusta tuli kuitenkin musta kymmen.  Kolme suurta risteilijää tuhoutui traagisesti lyhyen ajan sisällä.

Vain kaksi vuotta Titanicin tuhon jälkeen Amerikan edustalla sattui uusi suuronnettomuus. Empress of Ireland vei syvyyksiin yli tuhat ihmistä. Heistä 70 oli suomalaisia.

Tätä onnettomuutta ei mitenkään pitänyt tapahtua. Atlantin matkustajaliikenteessä jo kahdeksan vuotta toiminut Empress of Ireland oli brittiläisen laivanrakennustaidon hienoimpia tuotteita. Se oli rakennettu aikansa edistyksellisimmällä tekniikalla ja turvallisuutta painottaen. Aluksessa oli...