Kuvitus Mikko Väyrynen
Kuvitus Mikko Väyrynen

Nykyvaate voi yrittää paluuta 2040-luvulla.

Oli aika, jolloin taivasteltiin 1970-luvun muotia. Miten joku saattoi pukeutua yltiöleveälahkeisiin farkkuihin, kasvattaa liimatukan ja pitää tuuheita  pulisonkeja!

Sitten 1970-luku ei enää tuntunutkaan niin älyttömältä. Seuraavaksi teki pahaa katsoa 1980-luvun olkatoppauksia ja pörheitä permanentteja. Ehkä joku jo nauraa 1990-luvun vaatteille.

Omana aikanaan nämä kamaluudet ovat olleet tyylikkyyden huippuja. Miten kaunis muuttui kamalaksi?

Yliopistonlehtori ja muodin tutkija Ana Nuutinen Helsingin yliopistosta nostaa esiin Laverin lain. Se kuvaa osuvasti muodin kohtaloita aikakausien pyörteissä. Brittiläinen taiteen ja muodin historioitsija James Laver kuvasi jo vuonna 1937 säännön, jonka mukaan suhtautuminen tyyleihin muuttuu ajan oloon.

Tuntuukin ikävältä

Nykyhetken muoti on Laverin lain mukaan tyylikästä. Viime vuoden vetimet näyttävät vanhentuneilta, ja kymmenen vuoden takainen muoti on kammottavaa.

– Muoti on liian lähellä. Kun se on eletty, siihen ei voi reagoida muuten kuin sanomalla: viekää se pois silmistä. Vaatteet vaikuttavat epämiellyttäviltä paitsi visuaalisesti myös istuvuudeltaan, tunnultaan ja materiaaleiltaan, Nuutinen kuvailee.

Laverin laki säätää niin ikään, että kolmen vuosikymmenen takainen tyyli tuntuu lystikkäältä. Kun ajallinen etäisyys on kasvanut puoleen vuosisataan, mennyt muoti vaikuttaa jo viehättävän vanhanaikaiselta.

Sitä kaukaisemmat tyylikaudet ovat ihastuttavia, romanttisia tai kauniita. Tämä osaltaan selittää, miksi monet ahmivat television historiallisia sarjoja Downton Abbeysta Mr Selfridgeen.

1980-luku tekee tuloaan

Muhkeista olkatoppauksista on vierähtänyt kolmisenkymmentä vuotta. Niiden ei siis pitäisi enää olla kamalia vaan hupaisia. Flirtti aikakauden kanssa on alkanutkin.

– Muotinäytöksissä ja blogeissa näkyy vuosikymmeneltä tuttuja neonvärejä ja abstraktia kuviointia. Värien ja leikkimielisten kokeilujen kautta se ujuttautuu uudestaan käyttöön. Kohta voivat olkatoppauksetkin tulla muotiin, Nuutinen arvelee.

Vanhan muodin tekee uudelleen uskottavaksi ja puoleensa vetäväksi uusi muoti. 1980-luvulle on käymässä se, mikä kävi aiemmin 1970-luvulle.

– Kun vanhasta on tehty uudestaan muotia, se näyttää taas hyväksyttävältä. Muoti ammentaa entisistä tyyleistä ja kertaa niitä vähän muunnellen. Siksi se, mikä vielä viime vuonna näytti todella vanhanaikaiselta, alkaakin näyttää tuoreelta, vaikka olisi vannonut, että tällaisia en enää koskaan tule käyttämään, selittää muodin tutkija Annamari Vänskä Turun yliopistosta.

Kuolevaisuus huvittaa

Oma paikka aikajanalla vaikuttaa myös siihen, miltä tyylit tuntuvat. Jos äiti tunsi 1980-luvulla olonsa voimakkaaksi ja miehekkääksi, kun hartiat levenivät toppausten ansiosta, niin tytär, joka nyt ottaa lisukkeet käyttöön, tuntee itsensä todennäköisimmin hieman ironiseksi ja leikkisäksi. Kaukaisemman, isovanhempien tyylin kertaaja kokee leikin sijasta nostalgiaa.

Muodilla on tutkijoiden mukaan tyypillinen elinkaarensa syntymästä huippukauteen ja vaipumiseen.

– Muodin logiikka on jatkuvaa uuden etsimistä. Muoti muuttuu toiseksi, kun jokin tyyli on käyty läpi ja tavallaan kuollut. Aikansa elänyt muuttuu triviaaliksi roskaksi ja kuolleeksi materiaksi. Ehkä menneessä muodissa nauretaan juuri kuolevaisuudelle, Vänskä pohtii.

Onko pakko uudistua?

Nykyhetken muodin seuraaja tuntee siinä lupauksen tulevaisuudesta. Hän voi tuntea olevansa etujoukoissa. Jos hänessä on myös analyyttisen tarkkailijan vikaa, hän tajuaa, että tunne on hyödyllinen vaateteollisuudelle, joka elää tyylien syntymisistä ja kuolemista.

– Muotivirtaukset voidaan tehdä sellaisiksi, että muodin muuttuessa on pakko ostaa uudet vaatteet, koska muuten näyttää naurettavalta. Muutoksen on oltava riittävän radikaali, jotta uudet vaatteet menevät kaupaksi, Vänskä sanoo.

Myös muotibisneksessä on virinnyt kestävän kehityksen suuntaus, joka pyrkii pienentämään alan ekologista jalanjälkeä. Paradoksi on kuitenkin edessä: miten vähentää energiasyöppöä tuotantoa, jos muoti elää jatkuvasta uuden tuottamisesta?

Muodin yhteys uutuuteen pitäisi katkaista, arvelee Vänskä. Toinen mahdollisuus on tyydyttää vaihtelunhaluaan aineettomista asioista.

Mikko Puttonen on Tiede-lehden toimittaja.

Julkaistu Tiede-lehdessä 5/2014.

Väliin tarvitaan +30 vuotta

Laverin lain mukaan mielikuvat muodista muuttuvat vuosikymmenten mittaan.

  • Nykymuoti: tyylikäs
  • Vuoden vanha: vanhentunut
  • 10 vuotta: kamala
  • 20: naurettava
  • 30: lystikäs
  • 50: viehättävä
  • 70: ihastuttava
  • 100: romanttinen
  • 150: kaunis