Tilaajille
1. Superkondensaattori on sähkövarasto, joka varastoi ener­giaa sähkökemiallisisten reaktioiden avulla. Kehitteillä on luja, grafiittipohjainen komposiittimateriaali, joka sopii sellaisenaan auton rakenteisiin. Volvo suunnittelee tekevänsä siitä katon, konepellin ja ovet.
2. Superkondensaattori varastoi sähköä myös ajon aikana ottamalla talteen jarrutuksessa syntyvän energian. Silti kondensaattori tyhjenee nopeasti, koska se ei akun tavoin itse tuota energiaa. Volvon ”konkassa” virtaa riittää 130 kilometriin. Uuden sähkön lataus sujuu kuitenkin akkuun verrattuna salamavauhtia.
3. Superkondensaattori koostuu johdelevyistä ja eristeestä. Sähkön latautuessa toisen johdelevyn atomit keräävät ympärilleen ylimääräisiä elektroneja eli varautuvat negatiivisesti. Toiseen levyyn syntyy yhtä suuri elektronien vajaus ja positiivinen varaus.
4. Ylimääräiset elektronit pyrkivät sinne, missä on vajausta. Koska levyjen välissä on sähköä johtamaton eriste, elektronien ainoa etenemisreitti vie johdinta pitkin moottoriin. Se pyörii, kunnes elektronien luku tasapainottuu. Silloin kondensaattori on purkanut varauksensa. 
Kuva Jukka Fordell
1. Superkondensaattori on sähkövarasto, joka varastoi ener­giaa sähkökemiallisisten reaktioiden avulla. Kehitteillä on luja, grafiittipohjainen komposiittimateriaali, joka sopii sellaisenaan auton rakenteisiin. Volvo suunnittelee tekevänsä siitä katon, konepellin ja ovet. 2. Superkondensaattori varastoi sähköä myös ajon aikana ottamalla talteen jarrutuksessa syntyvän energian. Silti kondensaattori tyhjenee nopeasti, koska se ei akun tavoin itse tuota energiaa. Volvon ”konkassa” virtaa riittää 130 kilometriin. Uuden sähkön lataus sujuu kuitenkin akkuun verrattuna salamavauhtia. 3. Superkondensaattori koostuu johdelevyistä ja eristeestä. Sähkön latautuessa toisen johdelevyn atomit keräävät ympärilleen ylimääräisiä elektroneja eli varautuvat negatiivisesti. Toiseen levyyn syntyy yhtä suuri elektronien vajaus ja positiivinen varaus. 4. Ylimääräiset elektronit pyrkivät sinne, missä on vajausta. Koska levyjen välissä on sähköä johtamaton eriste, elektronien ainoa etenemisreitti vie johdinta pitkin moottoriin. Se pyörii, kunnes elektronien luku tasapainottuu. Silloin kondensaattori on purkanut varauksensa. Kuva Jukka Fordell

Kun korista tulee superkondensaattori, sähköautoilun näkymät kirkastuvat kummasti.

Akkujen tutkijat ilmoittavat mullistavista keksinnöistä harva se viikko, mutta sähköautojen suorituskyky tuntuu pysyvän lähes samana. Akut antavat virtaa vain noin 150 kilometrin matkaan, latausajat ovat tunteja ja hintakin hirvittää.

Toisaalta sähköauton saasteettomuus ja sähkön halpa...