Tilaajille
Hygieniatuotteet jättävät yllätyksellisen pitkän jäljen. Miehen pää hehkuu punaisena sampoon kemikaaleista, vaikka hän tutkijoiden pyynnöstä pidättäytyi peseytymästä kolmen päivän ajan ennen näytteiden ottoa. Kuvat: Theodore Alexandrov / EMBL & Pnas
Iho on tärkein puolustuslinjamme ulkomaailmaa vastaan, mutta se on yhä monin osin terra incognita. Sen kemiaa on tähän asti koottu kuin tilkkutäkkiä. Näytteitä on otettu pieniltä alueilta kerrallaan, eikä bakteereja ja kemikaaleja ole tarkasteltu rinnakkain. Kuvat: Theodore Alexandrov / EMBL & Pnas
Bakteereja elää terveen ihon eri alueilla erilaisia sen mukaan, miten olot niiden kasvua suosivat. 3D-kartta ei kerro vain alivuokralaisten sijaintia vaan myös niiden suhteellisen määrän vähäisimmistä (sininen) runsaimpiin (punainen) esiintymiin. Kuvat: Theodore Alexandrov / EMBL & Pnas
Yhdisteitä, jotka pyörittävät ihon ke­miaa,­ kertyy ihosolujen ja bakteerien toiminnasta mutta myös ympäristöstä. Tutkitulla miehellä kahdeksan prosenttia kaikista tunnistetuista molekyyleistä oli peräisin hygieniatuotteista. Eniten yhdisteitä on punaisilla alueilla, vähiten sinisillä. Kuvat: Theodore Alexandrov / EMBL & Pnas

3D paljastaa, miten kirjava ekosysteemi kehomme laajin elin on.

Jos kukin meistä kävisi koko ihon kemiallisessa kartoituksessa, tulos olisi yhtä psykedeelinen kuin näissä kuvissa – ja kuitenkin erilainen, sillä ihomme ja sen mikrobisto ovat yksilölliset kuin sormenjälki. Lisäksi keräämme omintakeisia kemiallisia jälkiä hygienian hoidosta, ravinnosta ja...