Tilaajille
Valtamerten pohjasta purkautuu paikoin hurjia määriä basalttilaavaa. Se virtaa tyynesti  ja rauhallisesti mutta on salavihkaisesti tappavan vaarallista. Kuva NOOA.
Tamu, laakea jättiläinen. Tamun massiivi on pohjapinta-alaltaan yhtä suuri kuin Suomi – ja samaa luokkaa kuin aurinkokunnan isoin tulivuori, Marsin Olympus Mons. Aiemmin maapallon suurimpana tulivuorena on pidetty Havaijin Mauna Loaa. Piirros ei ole mittakaavassa vaan liioittelee vuorten korkeutta. Kaikki nämä basalttivuoret ovat hyvin loivia. Kaavion tiedot: Underwater volcano is Earth’s biggest, nature.com 2013.
Merenalaisella Shatskyn ylängöllä on kolme isoa kumpua. Tamun massiivi kuuluu merenalaiseen basalttiylänköön, joka sijaitsee Tyynessämeressä noin 1 500 kilometriä Japanin itäpuolella. Kartan tiedot: An immense shield volcano within the Shatsky Rise oceanic plateau, Nature Geoscience 2013.
Merenpohjan peruskallion pinta syntyy tyynylaavasta. Kuva NOOA.
Merenpohja koostuu basaltista. Karttaan on merkitty numeroin tekstissä matkattu reitti Tamulta Islantiin. Maailman suuret laavalaakiot näkyvät punaisella, mutta itse asiassa koko valtamerten pohja on syntynyt merten keskiselänteiden basalttisesta magmasta. Graafin tiedot: Large igneous provinces and scientific ocean drilling, Oceanography 2006.
Sukupuutot osuvat purkauksiin. Moni pahimmista massasukupuutoista on todennäköisesti johtunut valtavista laakiobasalttipurkauksista. Graafin tiedot: Large igneous provinces and scientific ocean drilling, Oceanography 2006.
Islanti on basalttipurkauksista muodostunut saari. Kuva Shutterstock.

Vedenalaiset tulivuoret ovat sylkeneet monta kertaa elämän sukupuuttoon. Yksi vuorista on yhtä suuri kuin Suomi.

Sukelletaan Tyyneenmereen noin 1 500 kilometriä Tokiosta itäkaakkoon. Ulappa on aava, sillä lähimpään pikkusaareenkin on tuhat kilometriä.

Japanin itäpuoliset merialueet kuuluvat maapallon syvimpiin. Täällä pohja häämöttää monin paikoin vasta kuuden kilometrin tietämillä.

Painutaan...