Panaman kanavahankkeiden suuruutta kuvastelee työvoiman määrä. Alkuperäinen projekti työllisti 60 000 miestä, uusikin parhaimmillaan 34 000 – vaikka tekniikka on nyt ihan toista kuin sata vuotta sitten. Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Panaman kanavahankkeiden suuruutta kuvastelee työvoiman määrä. Alkuperäinen projekti työllisti 60 000 miestä, uusikin parhaimmillaan 34 000 – vaikka tekniikka on nyt ihan toista kuin sata vuotta sitten. Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Kanavan lapiointi oli taistelua luontoa vastaan. Erityisen vaikeaksi osoittautui Culebran solan raivaus Gaillardinsalmeksi, sillä rinteiltä vyörynyt muta täytti kaivantoa tavan takaa. Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Kanavan lapiointi oli taistelua luontoa vastaan. Erityisen vaikeaksi osoittautui Culebran solan raivaus Gaillardinsalmeksi, sillä rinteiltä vyörynyt muta täytti kaivantoa tavan takaa. Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Alkuperäiset sulkuportit tehtiin hienoimmasta Pittsburghin teräksestä. Myös niiden pystyttäjät tiesivät, mitä tekivät. Portit toimivat edelleen tarkasti kuin kello. Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Alkuperäiset sulkuportit tehtiin hienoimmasta Pittsburghin teräksestä. Myös niiden pystyttäjät tiesivät, mitä tekivät. Portit toimivat edelleen tarkasti kuin kello. Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Vuosisatojen unelma vesi­tiestä Amerikoiden poikki on täyttynyt. Ensimmäisenä 15.8.1914 avattuun kanavaan lipui yhdysvaltalainen höyrylaiva Ancon. Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Vuosisatojen unelma vesi­tiestä Amerikoiden poikki on täyttynyt. Ensimmäisenä 15.8.1914 avattuun kanavaan lipui yhdysvaltalainen höyrylaiva Ancon. Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Grafiikka: Riku Koskelo
Grafiikka: Riku Koskelo
Nostokurjet ovat hallinneet sulkutyömaita kohta kah­dek­san vuotta. Panamalaisten mielestä ne sopisivat maan kansallislinnuksi jo paremmin kuin harpyija, uhanalaiseksi käynyt kotka.Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Nostokurjet ovat hallinneet sulkutyömaita kohta kah­dek­san vuotta. Panamalaisten mielestä ne sopisivat maan kansallislinnuksi jo paremmin kuin harpyija, uhanalaiseksi käynyt kotka.Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Uuden kanavan 16 sulku­porttia tehtiin Italiassa ja tuotiin Colóniin, kanavan Atlantin-satamaan, neljän erissä. Sitä vaati hulppea koko: korkeutta jopa 33 metriä, pituutta lähes 60 ja painoa reippaat neljä tonnia. Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Uuden kanavan 16 sulku­porttia tehtiin Italiassa ja tuotiin Colóniin, kanavan Atlantin-satamaan, neljän erissä. Sitä vaati hulppea koko: korkeutta jopa 33 metriä, pituutta lähes 60 ja painoa reippaat neljä tonnia. Kuvat: MVPhotos ja AOP/Corbis
Nicaragua harkitsee kanavalleen kolmea vaihtoehtoista reittiä. Kolumbia on kertonut yhdestä rautatien linjauksesta. Grafiikka: Riku Koskelo
Nicaragua harkitsee kanavalleen kolmea vaihtoehtoista reittiä. Kolumbia on kertonut yhdestä rautatien linjauksesta. Grafiikka: Riku Koskelo

Kun maailman huikein laajennushanke valmistuu, kanavan kautta kulkeva tavaravirta kaksinkertaistuu. Kasvu pitää hinnat edullisina myös Suomessa.

Kiinan muuri, Egyptin pyramidit – vai sittenkin tämä? Laskeutuvan lentokoneen kaartaessa pitkin Panaman kanavan vartta mietin, mahtaako allani olla vaikuttavin rakennusprojekti, jonka olen koskaan ilmasta nähnyt. Katselen pyöröikkunasta, kuinka rahtialukset keinuvat kuin ankkaparvi Panamanlahden...