Satelliittikartoitus alkoi 1960, kun Nasa lähetti Tiros 1:n tutkimaan säätä. Nyt ”enkeleitä” on parisataa ja toimenkuvaan mahtuu kaikkea maan ja taivaan väliltä. Kuvat Esa, Nasa & Noaa.
Mailman laivareitit 2012. Meriliikenne: Maailman merillä on nykyään vilkasta. Uusimman satelliittikartoituksen mukaan laivaliikenne on nelinkertaistunut vuodesta 1992.
Arthur, Floridansalmi 2014. Hirmumyrskyt: Tutkasatelliitit paljastavat trooppisen myrskyn anatomian. Ytimen ympärille muodostuu ukkospilvien patsaita, joista myrsky saa voimansa.
Mustang Complex, Idaho, Yhdysvallat 2012. Maastopalot: Lämpö­säteilyä havaitsevista infrapunalaitteista on tullut rutiinia palojen seuran­nassa, koska ne näkevät myös savun läpi.
Tohokun rannikko, Japani 2011. Maanjäristykset: Raju mereinen järistys lähettää usein matkaan vaarallisen tsunamin. Sen reittiä ja vauhtia voi mallintaa satelliittikarttojen avulla.
Meksikonlahti, Yhdysvallat 2010. Öljyonnettomuudet: Öljymäärän arviointi onnistuu tutkasatelliiteilla, jotka pystyvät mittaamaan lautan paksuuden ja levinneisyyden.
Longonot, Kenia, 2006. Tulivuoret: Uumenissa tapahtuva magman liike näkyy tutkasatelliittien interferogrammeissa pieninä muutoksina pinnanmuodoissa.

Ne ennakoivat hirmumyrskyt ja nälänhädät. Ne paikantavat maastopalot ja pahaenteiset tulivuoret. Ne opastavat apujoukot hätäalueille – ja meidät tavalliset pallon tallaajat ne pitävät tiellä.

Kuka muistaa tai muuten tietää Myrskylinnut? Se oli sympaattinen nukkeanimaationa tehty seikkailusarja, joka tuli televisiosta 1960-luvulla. Siinä kansainvälinen pelastusryhmä auttoi hätää kärsiviä milloin missäkin.

Avaruusajan hengessä astronauttien mukaan nimetyt sankarit riensivät...