Virtauksia kuvaavat yhtälöt sopivat niin kaukaisten tähtien kaasukehiin kuin maapallon jokien pyörteisiin ja videopelien savuefekteihin. Kuva Nasa.
Newtonin mekaniikasta jäi väärinkäsitys, että fysiikan kuvailu on yksinkertaista, determinististä ja mutkikkaisiin ilmiöihin soveltumatonta. Kuva Wikimedia Commons.
Energia säilyy. Kun sitä pallotellaan vuorovaikutuksissa, pyritään näkemään mahdollisimman vähän vaivaa. Kuva SPL/MVPhotos.
Perhosen siiven isku voi aiheuttaa myrskyn, mutta sitä saattaa olla mahdotonta ennustaa. Kuva Shutterstock.
Modernit säieteoreetikot yrittävät naittaa kvanttifysiikkaa  ja suhteellisuusteoriaa kaiken teoriaksi. Kuva SPL/MVPhotos.

Kaikkeutta määrää kaksi yksinkertaista periaatetta. Silti maailma näyttäytyy meille monimutkaisena. Kun olet lukenut tämän, ymmärrät miksi.

Kun puhutaan luonnontieteellisestä maailmanselityksestä, monille tulee ensimmäiseksi mieleen Isaac Newton. Hänen päätyönsä, Luonnonfilosofian matemaattiset perusteet, julkaistiin vuonna 1687. Siinä annettiin ensimmäistä kertaa tyhjentävä selitys aurinkokunnan planeettaratojen...