Kun mahdollisesti vaaralliset asteroidit kootaan yhteen kuvaan, aurinkokunnassa näyttää vallitsevan kaaos. Onneksemme kaikki tunnetut kulkurit kiertävät toistaiseksi turvallista rataa. Kuvat Nasa Grafiikka Minna Takala.
Apollot ja Atenit pahimpia. Asteroidit jaetaan neljään päätyyppiin sen mukaan, millainen niiden kiertorata on. Apollot ja Atenit, jotka yhdessä muodostavat lähes 70 prosenttia asteroideista, läpäisevät Maan radan ja ovat siksi uhka meille. Amorien rata kiertää Maan radan ulkopuolella, Atirasien sisäpuolella. Niistä ei ole vaaraa, ellei niitä jostain syystä suistu radaltaan.
Läheltä liippaa. Silloin tällöin suurehkoja, halkaisijaltaan vähintään satametrisiä asteroideja saapuu epämiellyttävän lähelle, Maan ja Kuun väliin. Vuoteen 2200 mennessä sisärataa viilettää pari tusinaa tällaista kiveä. Tässä 12 suurinta ohitusläheisyyden mukaisessa järjestyksessä.
Vanhat arvet näkyvät. Törmäyskraattereita on varmistettu 184. Suurimmat syntyivät aikojen alussa. Luku on vain murto-osa osumista. Aurinko­kunnan alkuaikoina Maahan syöksyi taajaan planeetoista yli jäänyttä ainetta. Ilman meriä ja eroosion kulutusta Maan kasvot olisivat kuin rokon jäljiltä.
Jukatanin jätti­pamauksen jäljet näkyvät enää havainnekuvassa.
Työntöä tai vetoa. Helpoin tapa muuttaa asteroidin rataa on törmäyttää siihen painava, nopeasti liikkuva avaruusalus. Vaativampi vaihtoehto on asentaa kiveen rakettimoottori ja sysätä se sivuun sillä. Manööveriin on kaavailtu sekä suurta kemiallista moottoria, joka rukkaisi rataa heti, että pienempää aurinkosähköllä toimivaa moottoria, joka puskisi asteroidia pois radaltaan ajan mittaan. Myös aurinkopurjeita ja muita työntöä tai vetoa synnyttäviä menetelmiä pohditaan.
Maalia pintaan. Jos asteroidin yhden kyljen muuttaisi vitivalkoiseksi vaikkapa titaanidioksidilla tai umpimustaksi esimerkiksi hiilellä, kiven reitti saattaisi muuttua niin sanotun Jarkovskin efektin ansiosta. Kun pyörivän kappaleen toinen puoli joko imee tai heijastaa auringonsäteilyä enemmän kuin toinen, lämpötilan poikkeama vääntää kappaletta sivuun radaltaan.
Valosta virtaa. Radan vaihtoon johtaisi myös höyrystys. Tehtävään kaavaillaan luotaimia, joissa on peilit. Ne kohdistaisivat asteroidiin auringonvaloa niin tehokkaasti, että ainekset höyrystyisivät ja kaasujen virtaus veisi kiveä sivuraiteelle. Vaihtoehtona on käyttää voimakasta lasertykkiä. Sillä voisi periaatteessa pitkän ajan kuluessa höyrystää koko asteroidin olemattomiin.
Tästä scifistä voi tulla totta jo 2020-luvulla.

Maan liepeillä lentää tuhansia avaruuden kulkureita. Jokin niistä vielä iskeytyy tänne – ellemme ehdi väliin.

Katso tähtitaivasta ja odota. Ei aikaakaan, kun jossain päin näkökenttääsi vilahtaa. Kun planeettainvälisessä avaruudessa lentävä hiekanjyvä tai hippu jäätä törmää Maan ilmakehään, se palaa hetkessä poroksi ja tuottaa kirkkaan valoviirun, tähdenlennon. Se on sitä näyttävämpi, mitä isompi on...

Haluatko lukea koko artikkelin?

Hyödynnä maksuton tutustumistilaus, niin pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita:

Tietoliikennesatelliittien määrä kasvaa räjähdysmäisesti viimeistään 2020-luvulla. Kilpajuoksu avaruuden internetistä on alkanut. Kuva: Nasa
Kymmensenttisiä kuutioita voi  liittää myös yhteen. Osa niistä varmasti välittää nettiliikennettä 2020-luvulla. Kuva: Nasa
OneWeb kaavailee kattavansa koko maapallon noin 650 satelliitilla. Kuva: OneWeb
03b tarjoaa jo laajakaistayhteyksiä Afrikkaan. Kuva: 03b
SpaceX käyttää avaruusasemalennoilla koeteltuja avaruusaluksia. Kuva: Nasa
Kokenut satelliittiyritys Iridium on rakentamassa uutta satelliittiparvea. Kuva: Iridium
Avaruussatelliittien pitää kiertää maapalloa matalalla, jotta netti toimii tarpeeksi nopeasti. 1. Geosynkroninen eli saman kohdan yllä pysyvä rata, noin 35 700 kilmetrin korkeudella. 2. Keskitason rata, 2 000- 35 700 kilometrin korkeudella. 3. Matala kiertorata, 180-2 000 kilometrin korkeudella.

Maan kiertoradalla netti vapautuu valtioiden asettamista rajoista.

Avaruuskilpa on saanut uuden muodon. Nyt ei ole kyse kylmästä sodasta eikä kilpajuoksusta Kuuhun. Nyt internet nousee avaruuteen.

Avaruuden kautta nettiyhteydet laajenevat nopeasti maapallon syrjäseuduille. Samalla ne, jotka hallitsevat internetin viestiliikennettä taivaalta, suojautuvat...

Haluatko lukea koko artikkelin?

Rikas Eurooppa joutuu miettimään tarkasti, miten perustella heikompiosaisten tulokkaiden torjumista. Kuva: Lehtikuva
Intiassa kastijärjestelmän pohjalle syntyneille sälytetään likaisimmat työt, kuten lannan levitys. Kuva: Getty Images
Juutalaisia on alistettu ja vainottu niin paljon, että heillä on erityinen muistelupäivä historian suruille. Kuva: Getty Images
Koko Afrikka on saanut ebolaleimaa, vaikka tauti riivaa vain länsinurkkaa. Kuva: Getty Images
Itä-Aasian eläintorien tautiriskien takia joissakin maissa on kartettu kaikkia kiinalaisia. Kuva: Getty Images

Kautta aikain ihminen on löytänyt syntipukit sairauksiin oman yhteisönsä ulkopuolelta. Syytämme taudeista niitä, joita halveksimme.

Siitä lähtien, kun ebola keväällä 2014 nousi maailman puheenaiheeksi, monet afrikkalaistaustaiset ihmiset ovat joutuneet ennakkoluulojen kohteiksi. Yhdysvalloissa heitä on ebolapelon takia kiusattu kouluissa, heiltä on evätty pääsy työpaikoille, heille ei ole tarjoiltu ravintoloissa, eikä heitä...