Tilaajille
Kone kevenee, kulutus vähenee. Ranskalaisen Airbusin nyky-ylpeys Airbus 350-900 painaa tankki täynnä 250 tonnia ja lennättää yli 300 matkustajaa ja noin 35 tonnia tavaraa 15 000 kilometrin päähän. Havainnekuvassa Hongkongia lähestyvä tulevaisuuden Airbus kuljettaa väkeä ja rahtia yhtä paljon yhtä pitkälle mutta painaa vain puolet ja vie polttoainetta vain kolmanneksen. Myös päästöt pienenevät: hiilidioksidi 75, typpidioksidi 90 ja melu 65 prosenttia. Kuvat Airbus
Kone kevenee, kulutus vähenee. Ranskalaisen Airbusin nyky-ylpeys Airbus 350-900 painaa tankki täynnä 250 tonnia ja lennättää yli 300 matkustajaa ja noin 35 tonnia tavaraa 15 000 kilometrin päähän. Havainnekuvassa Hongkongia lähestyvä tulevaisuuden Airbus kuljettaa väkeä ja rahtia yhtä paljon yhtä pitkälle mutta painaa vain puolet ja vie polttoainetta vain kolmanneksen. Myös päästöt pienenevät: hiilidioksidi 75, typpidioksidi 90 ja melu 65 prosenttia. Kuvat Airbus
1. Ikkuna vaihtuu biokalvoon. 2. Elektroniikka hermoverkkoon. 3. Peräsin yhtyy vakaimeen. 4. Moottoreista pihit ja hiljaiset 5. Muotoilu tukee aerodynamiikkaa. 6. 3D tulostaa täsmäosia. 7. Ohut siipi liidättää.
1. Ikkuna vaihtuu biokalvoon. 2. Elektroniikka hermoverkkoon. 3. Peräsin yhtyy vakaimeen. 4. Moottoreista pihit ja hiljaiset 5. Muotoilu tukee aerodynamiikkaa. 6. 3D tulostaa täsmäosia. 7. Ohut siipi liidättää.
Istuin mukautuu istujaansa. 2050-luvun matkustajat voivat löytää mukavamman asennon kuin nykyiset. Istuimissa on tunnistimia ja pehmusteissa älymateriaaleja, jotka aistivat kulloisenkin käyttäjän, mukautuvat hänen mittoihinsa ja myös muistavat säätönsä. Halukkaille istuin tarjoaa napin painalluksella myös hieronnan. Siivouskuluissa syntyy säästöä, sillä verhoilua kaavaillaan kasvikuitupohjaisista materiaaleista, jotka hylkivät likaa ja puhdistavat itse itsensä, ehkä korjaavat pienet vaurionsakin. Istuimet säästävät myös energiaa keräämällä matkustajista huokuvaa lämpöä matkustamon elektroniikalle.
Istuin mukautuu istujaansa. 2050-luvun matkustajat voivat löytää mukavamman asennon kuin nykyiset. Istuimissa on tunnistimia ja pehmusteissa älymateriaaleja, jotka aistivat kulloisenkin käyttäjän, mukautuvat hänen mittoihinsa ja myös muistavat säätönsä. Halukkaille istuin tarjoaa napin painalluksella myös hieronnan. Siivouskuluissa syntyy säästöä, sillä verhoilua kaavaillaan kasvikuitupohjaisista materiaaleista, jotka hylkivät likaa ja puhdistavat itse itsensä, ehkä korjaavat pienet vaurionsakin. Istuimet säästävät myös energiaa keräämällä matkustajista huokuvaa lämpöä matkustamon elektroniikalle.
Panoraama rauhoittaa. Läpinäkyviksi muuttuvat katto ja seinät saattavat tuntua pelottavilta, mutta tutkimusten mukaan koko ympäröivän maiseman näkeminen rauhoittaa ja auttaa jopa lentopelkoista. Tunnelmaa voi säätää äänimaisemilla ja ilmavirtauksilla, joissa leijuu vaikkapa aromeja määränpäästä. Kun matkustajat tahtovat torkahtaa, seinät muuttuvat läpinäkymättömiksi.
Panoraama rauhoittaa. Läpinäkyviksi muuttuvat katto ja seinät saattavat tuntua pelottavilta, mutta tutkimusten mukaan koko ympäröivän maiseman näkeminen rauhoittaa ja auttaa jopa lentopelkoista. Tunnelmaa voi säätää äänimaisemilla ja ilmavirtauksilla, joissa leijuu vaikkapa aromeja määränpäästä. Kun matkustajat tahtovat torkahtaa, seinät muuttuvat läpinäkymättömiksi.
Aktiviteetti virkistää. Virtuaalitodellisuus tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Koneeseen on ajateltu tilaa, jossa matkustajat voivat pelata tennistä tai golfia tai lennellä vuorenhuippujen lomassa. Pitkällä lennolla moni kaipaa ajanvietettä, ja liikkuminen vetreyttää jäykistyviä jäseniä. Tekniikalla voi tuottaa muitakin tiloja kaupoista neuvotteluhuoneisiin.
Aktiviteetti virkistää. Virtuaalitodellisuus tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Koneeseen on ajateltu tilaa, jossa matkustajat voivat pelata tennistä tai golfia tai lennellä vuorenhuippujen lomassa. Pitkällä lennolla moni kaipaa ajanvietettä, ja liikkuminen vetreyttää jäykistyviä jäseniä. Tekniikalla voi tuottaa muitakin tiloja kaupoista neuvotteluhuoneisiin.
Jättinäyttö jokaiselle. Itse kukin matkustaja saa käyttöönsä suuren kosketusnäytön – tarvittaessa useampiakin – josta on yhteys koneen viihdepalvelimeen sekä internetiin. Ne, jotka haluavat esimerkiksi työrauhaa, voivat eristää istuimensa muusta matkustamosta eräänlaiseksi yksiöksi, jossa saa rauhassa keskittyä tehtäviinsä ja välillä vaikka torkahtaa.
Jättinäyttö jokaiselle. Itse kukin matkustaja saa käyttöönsä suuren kosketusnäytön – tarvittaessa useampiakin – josta on yhteys koneen viihdepalvelimeen sekä internetiin. Ne, jotka haluavat esimerkiksi työrauhaa, voivat eristää istuimensa muusta matkustamosta eräänlaiseksi yksiöksi, jossa saa rauhassa keskittyä tehtäviinsä ja välillä vaikka torkahtaa.
Mukavasti ja edullisesti. Uudet tekniset ratkaisut tekevät lentoliikenteestä entistä taloudellisempaa. Ennusteen mukaan lentokoneen käyttökustannukset ovat 35 vuoden kuluttua jopa 70 prosenttia pienemmät kuin nykyisin. Sen ansiosta matkustajat voivat ostaa mukavuutta edullisesti tai halutessaan lentää ilman ihmeempiä palveluja hyvinkin halvalla. Matkan pituus ratkaissee.
Mukavasti ja edullisesti. Uudet tekniset ratkaisut tekevät lentoliikenteestä entistä taloudellisempaa. Ennusteen mukaan lentokoneen käyttökustannukset ovat 35 vuoden kuluttua jopa 70 prosenttia pienemmät kuin nykyisin. Sen ansiosta matkustajat voivat ostaa mukavuutta edullisesti tai halutessaan lentää ilman ihmeempiä palveluja hyvinkin halvalla. Matkan pituus ratkaissee.
Autopilotti ohjaa konetta jo ihmistä varmemmin.
Autopilotti ohjaa konetta jo ihmistä varmemmin.
Satelliitit kattavat koko maailman. Lennonjohdon modernisointi edellyttää no­peaa ja varmaa tiedonkulkua. Asutuilla seuduilla yhteyksistä huolehtii tehokkaasti tiivis radioverkko, mutta asumattomilla alueilla tarvitaan satelliitteja. Ne paikkaavat aukot, joita autiomaat, meret ja jäätiköt verkkoon jättävät.
Satelliitit kattavat koko maailman. Lennonjohdon modernisointi edellyttää no­peaa ja varmaa tiedonkulkua. Asutuilla seuduilla yhteyksistä huolehtii tehokkaasti tiivis radioverkko, mutta asumattomilla alueilla tarvitaan satelliitteja. Ne paikkaavat aukot, joita autiomaat, meret ja jäätiköt verkkoon jättävät.
Lentäjä päättää reittinsä. Lentotapojen muutos päästää lentäjät valitsemaan lentoreitit vallitsevien olojen mukaan. Tämä edellyttää koneiden välistä automaattista tiedonvaihtoa. Inhimillisiin väärinymmärryksiin ei ole varaa.
Lentäjä päättää reittinsä. Lentotapojen muutos päästää lentäjät valitsemaan lentoreitit vallitsevien olojen mukaan. Tämä edellyttää koneiden välistä automaattista tiedonvaihtoa. Inhimillisiin väärinymmärryksiin ei ole varaa.

Lentokoneiden uusi sukupolvi on juuri tulossa liikenteeseen, mutta ilmailun mullistaa
vasta seuraava. Se lennättää meitä vielä puhtaammin, edullisemmin ja mukavammin.

Airbusin tehtailla Toulousessa Ranskassa valmistuu parhaillaan suomalaisittain kiinnostavia lentokoneita. Kokoonpanolinjalla etenevät ensimmäiset Finnairin tilaamat A350-koneet. Helsinkiin ne lentävät ensi syksynä. Silloin Finnairista tulee uuden, vasta tammikuussa liikenteeseen otetun...

Tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Hyödynnä maksuton tutustumistilaus, niin pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita:

Tilaajille
Tietoliikennesatelliittien määrä kasvaa räjähdysmäisesti viimeistään 2020-luvulla. Kilpajuoksu avaruuden internetistä on alkanut. Kuva: Nasa
Tietoliikennesatelliittien määrä kasvaa räjähdysmäisesti viimeistään 2020-luvulla. Kilpajuoksu avaruuden internetistä on alkanut. Kuva: Nasa
Kymmensenttisiä kuutioita voi  liittää myös yhteen. Osa niistä varmasti välittää nettiliikennettä 2020-luvulla. Kuva: Nasa
Kymmensenttisiä kuutioita voi  liittää myös yhteen. Osa niistä varmasti välittää nettiliikennettä 2020-luvulla. Kuva: Nasa
OneWeb kaavailee kattavansa koko maapallon noin 650 satelliitilla. Kuva: OneWeb
OneWeb kaavailee kattavansa koko maapallon noin 650 satelliitilla. Kuva: OneWeb
03b tarjoaa jo laajakaistayhteyksiä Afrikkaan. Kuva: 03b
03b tarjoaa jo laajakaistayhteyksiä Afrikkaan. Kuva: 03b
SpaceX käyttää avaruusasemalennoilla koeteltuja avaruusaluksia. Kuva: Nasa
SpaceX käyttää avaruusasemalennoilla koeteltuja avaruusaluksia. Kuva: Nasa
Kokenut satelliittiyritys Iridium on rakentamassa uutta satelliittiparvea. Kuva: Iridium
Kokenut satelliittiyritys Iridium on rakentamassa uutta satelliittiparvea. Kuva: Iridium
Avaruussatelliittien pitää kiertää maapalloa matalalla, jotta netti toimii tarpeeksi nopeasti. 1. Geosynkroninen eli saman kohdan yllä pysyvä rata, noin 35 700 kilmetrin korkeudella. 2. Keskitason rata, 2 000- 35 700 kilometrin korkeudella. 3. Matala kiertorata, 180-2 000 kilometrin korkeudella.
Avaruussatelliittien pitää kiertää maapalloa matalalla, jotta netti toimii tarpeeksi nopeasti. 1. Geosynkroninen eli saman kohdan yllä pysyvä rata, noin 35 700 kilmetrin korkeudella. 2. Keskitason rata, 2 000- 35 700 kilometrin korkeudella. 3. Matala kiertorata, 180-2 000 kilometrin korkeudella.

Maan kiertoradalla netti vapautuu valtioiden asettamista rajoista.

Avaruuskilpa on saanut uuden muodon. Nyt ei ole kyse kylmästä sodasta eikä kilpajuoksusta Kuuhun. Nyt internet nousee avaruuteen.

Avaruuden kautta nettiyhteydet laajenevat nopeasti maapallon syrjäseuduille. Samalla ne, jotka hallitsevat internetin viestiliikennettä taivaalta, suojautuvat...

Tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Hyödynnä maksuton tutustumistilaus, niin pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita:

Tilaajille
Rikas Eurooppa joutuu miettimään tarkasti, miten perustella heikompiosaisten tulokkaiden torjumista. Kuva: Lehtikuva
Rikas Eurooppa joutuu miettimään tarkasti, miten perustella heikompiosaisten tulokkaiden torjumista. Kuva: Lehtikuva
Intiassa kastijärjestelmän pohjalle syntyneille sälytetään likaisimmat työt, kuten lannan levitys. Kuva: Getty Images
Intiassa kastijärjestelmän pohjalle syntyneille sälytetään likaisimmat työt, kuten lannan levitys. Kuva: Getty Images
Juutalaisia on alistettu ja vainottu niin paljon, että heillä on erityinen muistelupäivä historian suruille. Kuva: Getty Images
Juutalaisia on alistettu ja vainottu niin paljon, että heillä on erityinen muistelupäivä historian suruille. Kuva: Getty Images
Koko Afrikka on saanut ebolaleimaa, vaikka tauti riivaa vain länsinurkkaa. Kuva: Getty Images
Koko Afrikka on saanut ebolaleimaa, vaikka tauti riivaa vain länsinurkkaa. Kuva: Getty Images
Itä-Aasian eläintorien tautiriskien takia joissakin maissa on kartettu kaikkia kiinalaisia. Kuva: Getty Images
Itä-Aasian eläintorien tautiriskien takia joissakin maissa on kartettu kaikkia kiinalaisia. Kuva: Getty Images

Kautta aikain ihminen on löytänyt syntipukit sairauksiin oman yhteisönsä ulkopuolelta. Syytämme taudeista niitä, joita halveksimme.

Siitä lähtien, kun ebola keväällä 2014 nousi maailman puheenaiheeksi, monet afrikkalaistaustaiset ihmiset ovat joutuneet ennakkoluulojen kohteiksi. Yhdysvalloissa heitä on ebolapelon takia kiusattu kouluissa, heiltä on evätty pääsy työpaikoille, heille ei ole tarjoiltu ravintoloissa, eikä heitä...

Tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Hyödynnä maksuton tutustumistilaus, niin pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita: