Opas tuli tarpeeseen.

Sähköautot ovat tulossa ja vauhdilla. Niinpä ei ole yhtään liian aikaista kirjoittaa aiheesta perusteellinen opas.

Sähköauton hienous piilee voimanlähteessä: se on polttomoottoria parempi kaikessa. Vaihteita ei tarvita, eikä liioin öljyämistä. Melua ja tärinää ei esiinny. Kulkupeli on huoleton ajaa, koska kuluvia osia ei juuri ole, ja sen rakenne on yksinkertainen. Hinta voi hirvittää, mutta ajokustannukset ovat selvästi pienemmät kuin vastaavan bensa-auton.

On sähköautolla toki kompastuskivensä: yhdellä latauksella pääsee huomattavasti lyhyemmän matkan kuin bensatankillisella. Lisäksi akun lataaminen ei onnistu minuuteissa. Nämä seikat saavat ihmiset pitäytymään polttomoottoriautoissa.

Kirjassa esitellään kompromissina hybridiauto, jossa yhdistyvät monet tavallisen ja sähköauton hyvät puolet. Lyhyet matkat voi ajaa sähköautolla, pitemmät polttomoottorin voimalla. Tosin hybridissä yhdistyvät myös huonot puolet, kuten kahden moottoritekniikan tuoma roima hintalisä.

Osa sähköauton ongelmista voidaan poistaa yhteiskunnallisilla järjestelyillä: sijoittamalla pikalatauspisteitä oikeisiin paikkoihin.

Kirja oikaisee mielikuvia, ja tarjoaa myös kansantajuisia matemaattisia laskelmia faktojen tueksi.

Pekka Wahlstedt on kriitikko ja vapaa toimittaja.

Julkaistu Tiede-lehdessä 5/2016

Ostaisinko sähköauton? Vesa Linja-Aho, Into 2016. 180 s., 25 €.