Teoriassa, mutta linnuilla on keinonsa.

Se olisi teoriassa mahdollista. Linnut ovat kuitenkin selvinneet muuttomatkoiltaan perille myös kännyköiden tulon jälkeen.

Se, mitä puhumme ja tekstailemme matkapuhelimillamme, välittyy radioaaltojen mukana. Ne ovat sähkömagneettista säteilyä, joka voi vaikuttaa lintujen magneettiaistiin.

Ei tiedetä tarkasti, miten aisti toimii, mutta lintujen tiedetään aistivan maapallon magneettikentän pysyvät ”voimaviivat”. Maan sisäosien metallikoostumus saattaa aiheuttaa niihin poikkeamia, joiden kohdalla lintujen suunnistaminen häiriintyy.
Kännyköiden ja tukiasemien aiheuttama säteily on heikkoa. Sen sijaan esimerkiksi radioasemat tuottavat paljon tehokkaampaa säteilyä.

Ensimmäinen radioasema perustettiin jo vuonna 1897 Isle of Wightin saareen Britanniaan. Siitä on kauan, eikä tiedossa ole tapauksia, joissa lintuja olisi harhautunut radioaaltojen vuoksi.

Ja jos magneettiaisti pettää, linnuilla on muita keinoja suunnistaa. Ne pystyvät paikantamaan itsensä muun muassa taivaan valon polarisaation ja tähtien avulla.

Vastaajana Esa Hohtola, eläinfysiologian professori, Oulun yliopisto