Ei, sillä Maassa bakteerit hajottavat ruumiin, mutta avaruudessa säteily, paineettomuus ja kylmyys estävät niitä toimimasta.

Sen sijaan ruumis kuivuu ja pakastuu.

Auringon ultraviolettisäteily steriloi ruumiin pinnan kymmenessä minuutissa. Yhdessä Auringosta irtoavien hiukkasten eli kosmisten säteiden kanssa se vaikuttaa myös kudosten läpi. Pisimpään sinnittelevät suoliston bakteerit, jotka ovat syvällä ruumiin uumenissa.

Avaruuden tyhjiö estää bakteereita lisääntymästä. Tyhjiö ei kuitenkaan tapa niitä kaikkia; joidenkin bakteerien tiedetään selviävän paineettomuudessa itiöinä vähintään kuusi vuotta. Lepoitiöt eivät kuitenkaan vaikuta ruumiiseen, ellei sitä esimerkiksi pelasteta avaruusalukseen, jolloin bakteerit saattavat havahtua.

Myös avaruuden kylmyys lamauttaa bakteerit, ennen kuin ne ehtivät tuhota ruumista. Tyhjiössä suojaamaton ruumis näet kiehuu kuivaksi nesteistä ja jäätyy sen jälkeen noin puolessa vuorokaudessa.

Jäätymisaika kuitenkin riippuu siitä, missä päin avaruutta ruumis on. Esimerkiksi maapallon varjopuolella on pakkasta noin 270 astetta, mutta päivän puolella vain muutamia asteita. Avaruuspuku pitkittää jäätymisaikaa ja bakteerien toiminta-aikaa huomattavasti.

Avaruusruumiista olisi vaikeampi saada luotettavia dna-näytteitä kuin maapallolla kuolleen jäännöksistä, sillä ultraviolettisäteily ja kosmiset säteet vahingoittavat dna:ta.

Julkaistu Tiede-lehdessä 6/2006

Harry Lehto, Kirsi Lehto

tähtitieteen dosentti, kasvivirologian dosentti

Turun yliopisto

Puuhevonen

Tuossa on toinenkin ajatusvirhe. Kosmiset säteet eivät suinkaan ole peräisin Auringosta, vaan kosmiset säteet ovat suurienergisiä hiukkasia, jotka tulevat ties mistä. Aurinko pumppaa lähinnä protoneja ja jonkin verran UV ja röntgensäteilyä. Magneettikenttä ohjaa suurimman osan protoneista pois mutta suuren aurinkopurkauksen sattuessa jotain saattaa päästä matalalle kiertoradallekin. En tosin tiedä onko ISS:llä suunnitelmaa suuren aurinkopurkauksen varalle. Tuskin on.

Hupaisa kielellinen kukkanen oli myös, että keho kiehuu kuiviin ja sen jälkeen jäätyy! luulen että tällä kuitenkin tarkoitetaan, että osa nesteistä kiehuu, mutta osa nesteistä ehtii jäätymään ennen kuin ovat kiehuneet pois.

Mutta luulen, että lopulta ruumis kiehuu kokonaan kuiviin. Vaikka ruumis ehtisikin jäätyä ennen kuiviin kiehumista, niin Aurinko jatkaa ruumiin grillaamista aina hiilituhkaksi asti. Eli tapahtuu jäätyminen ei jää pysyväksi asiantilaksi, vaan jossain vaiheessa myös jäätyneet volatiilit höyrystyvät auringon säteilyn vaikutuksesta.

Jos kappale olisi riittävän suuri musta kappale, niin silloin kappaleen omasta varjosta säteilisi lämpöä pois suunnilleen yhtä paljon kuin auringon puolelta tulee lisää säteilyä, jos kappaleen keskilämpötila olisi noin -19 astetta. Jos tähän vielä lisää maan varjostuksen, niin matalalla kiertoradalla keskilämpötila asettuisi varmaan jonnekin -40 asteeseen celsiusta (arvaus) ja jos kappale kiertäisi korkeammalla, niin keskilämpötila asettuisi maan ja auringon säteilyn yhteisvaikutuksesta hieman päälle -19 astetta (arvaus).

Mutta luulen, että käytännössä näin ei ole, koska keho on sen verran höttöistä materiaa sen jälkeen kun volatiilit ovat siitä haihtuneet, että auringon säteily polttaa kehon läpi. Eli käytännössä ruumis ei pysty varjostamaan itseään kokonaan, joten sen lämpötila noussee reippaasti plussan puolelle.

Ps. se että maapallon ratatasolla keskilämpötila on -19 astetta, tarkoittaa myös sitä, että maan lähistöllä on asteroideja (NEO, Near Earth Objects), jotka sisältävät runsaasti vesijäätä, jota voidaan käyttää esimerkiksi rakettipolttoaineen tuotantoon kiertoradalla.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

"Jäätymisaika kuitenkin riippuu siitä, missä päin avaruutta ruumis on. Esimerkiksi maapallon varjopuolella on pakkasta noin 270 astetta, mutta päivän puolella vain muutamia asteita."

Tässä on pieni ajatusvirhe. Matalalla kiertoradalla on toisella puolella vieressä aina n. 300 K musta kappale. Maapallon päivänpuolella ruumiin toisella puolella on kuuma aurinko, toisella puolella lämmin maapallo.

Maapallon varjonpuolella toisella puolella lämmin maapallo ja toisella puolella muutaman Kelvinin kylmä avaruus.

Keskilämpötilan vaihtelu ei ole niin suuri, kuin heti saattaisi olettaa.

Maata kiertävä kappale on alle puolet kiertoajastaan maapallon varjossa, matalalla kiertoradalla pimennys on prosentuaalisesti suurempi, mutta jo geostationääriradalla vain muutama tunti pari kertaa vuodessa tasauspäivien ympäristössä, joten siellä ollaan lähes jatkuvan aurinkovakion (1,3 kW/m²) vaikutuksen alainen.