Laskutoimitus tuottaa jyväsiä10 miljardia kuutiomilliä. Kuva: Shutterstock

Mahtuisi kylpyhuoneeseen.

Ei tiedetä tarkasti, paljonko galaksissamme on tähtiä. Yleensä arvio perustuu Linnunradan mitattuun ainemäärään, joka on noin 500 miljardia Auringon massaa. Tähtien osuus siitä on pyöreät 100 miljardia. Koska suurin osa tähdistä on Aurinkoa keveämpiä, tähtien luku on suurempi. Olkoon 300 miljardia karkea arvio.

Keskikarkean hiekan jyvien läpimitat ovat 0,25–0,5 millimetriä. Siitä voi laskea kuutiomillin hiekkaa sisältävän noin 30 jyvästä. Hiekkakasan tilavuus saadaan siis jakamalla 300 miljardia 30:llä, mistä tulee 10 miljardia kuutiomilliä eli 10 kuutiometriä. Kylpyhuone on tätä kokoluokkaa.

Jyvien määrää voi myös luonnehtia siirtämällä ne aika-akselille. Poimitaan jyviä yötä päivää yksi per sekunti. Tätä vauhtia hiekkakasa hupenisi 10 000 vuodessa. Paljon vai vähän?

Vastaajana Pekka Teerikorpi,

tähtitieteen dosentti, Turun yliopisto.

Jlkaistu Tiede-lehdessä 10/2017

Ompahan taas tarpeellinen ihkukikki topicki, äkkiä Valtaoja tulkaamaan pyhää jargonia arvomailmaan sopivaan ja siten ymmärrettävään standardiin.

Kontra1

ovolo kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Huono, harhaanjohtava otsikko, eikä leipätekstissäkään asiaa sen kummemmin selvitetty, niin pikaisesti lukien voi tulla toiseenkin johtopäätökseen.

Luettuani ja vastattuani poistuin ruokapöytään ja sieltä piti tulla takaisin kommentoimaan sitä, miten kirjoittaja on ajatellut asian olevan.

Ruokailitko tähtien seurassa?

Niin kai. Mutta tuollaisissa epäselvissä jutuissa alitajunta jää selvittämään asiaa, joten selvisi mitä kirjoittaja oli tarkoittanut. Sama ilmiö alitajunnassa, kun ei muista esim. jotain nimeä, mutta hetkisen kuluttua se välähtää mieleen.

Tuollaisia kysymyksiä lapset esittävät HS:n tiedepalstalla. Mitäpä muuta lapset tuollasella kysymyksellä voisivatkaan tarkoittaa kuin tähtien lukumäärää hiekanjyvinä.