Jos tyydytään pelkästään suhteellisusteoriaan, gravitoneja ei tarvita.

Suhteellisuusteoria selittää hyvin suurimman osan kosmoksen ilmiöistä, mutta sen rinnalla ja sen kanssa sopusoinnussa kehittynyt kvanttiteoria pystyy paikoin parempaan.

Kaikki muut perusvoimat paitsi vetovoima voidaan kuvailla kvanttikenttäteorioilla, joihin liittyy välittäjähiukkanen. Esimerkiksi sähkömagneettista voimaa välittää fotoni. Tämän vuoksi monet tutkijat arvelevat, että vetovoimallakin on kenttäteoriansa. Siihen liittyisi gravitoni, joka tavallaan välittäisi aika-avaruuden kaarevuutta eli vetovoimaa.

Toistaiseksi vetovoiman kvanttikenttäteoriaa ei ole onnistuttu viimeistelemään. Gravitonin havaitseminen merkitsisi varmuutta sen olemassaolosta.

Julkaistu Tiede 2000-lehdessä 5/1997

Kari Enqvist

teoreettisen fysiikan dosentti

Jotta gravitaatio toimisi havaitusti, tulee kappaleiden gravitaatiokentän seurata kappaleiden tasaisen liikkeen mukana ja seurata kentän ulkoista gravitaatiota samoin kuin aine. Kentän sisällä tapahtuvista gravitoivien massojen sijaintisuhteista ainoastaan tarvitsee silloin rajanopeudella c levitä kaikkiin tilasuuntiin gravitaatiomuutoksista tietoa.

Mitä jos kaksi galaksia törmää toisiinsa? Niiden gravitaatiokentät jatkavat toistensa läpi ja alkavat korjaantua rajanopeuden c viiveellä törmäyskohdasta.Siten esim. halkaisijaltaan 200 000 valovuotta olevien galaksien törmätessä niiden uloimmat osat jatkavat liikettään 100 000 vuotta. Efektiivinen gravitaatiokenttä ulottuu paljon kauemmas. Esim. 2% valonnopeudella törmäävien galaksien gravitaatiokenttien 1 milj. valovuoden etäisyydellä vaikuttava kentän osa alkaa korjaantua vasta kuljettuaan "väärin" ainakin 20 000 valovuotta (ilman relativistisia ja mahdollisia kertautuvia vaikutuksia). Tuollainen näkyy jo gravitaatiolinssissä.

Gravitaatiomuutoksia siirtäviä aaltoja voidaan kutsua gravitaatioaalloiksi ja niiden mahdollisia kvantteja gravitoneiksi. Tosin, eipä ole esitetty poissulkevaa syytä, miksei jokin jo ainakin osin tunnettu energiailmiö voisi olla kysymyksessä, esim. sama kantoaallokko, jossa säilöytyy neutriinot. Myös sähkömagneettisten säteilykvanttien sovittuminen samaan aaltokenttään on mahdollisuuksien rajoissa. Tutkimukselle riittää työtä.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹