Kuva Shutterstock

Kun nisäkkäistä tuli tasalämpöisiä.

Ilmeisesti tämäntapainen lämpötila vakiintui jo nisäkkäiden kantamuodoille tasalämpöisyyden kehittyessä. Nykyisten nisäkkäiden ruumiinlämmöt ovat nimittäin samaa luokkaa: esimerkiksi jääkarhulla aivan sama noin 37 astetta kuin ihmisellä. Pikkunisäkkäiden lämpö on astetta tai paria korkeampi, millä ne kompensoivat suurempaa lämmönhukkaansa. Kovin paljon 37 astetta korkeampi lämpötila kiihdyttäisi aineenvaihduntaa liiaksi ja alkaisi ajan mittaan vaurioittaa elimistöä.

Tasalämpöisyyden evoluutioon uskotaan olleen useita valintapaineita: Ruumiinlämmön ja sitä kautta aineenvaihdunnan ja lihasten vilkkaan toiminnan säilyttäminen vuorokauden- tai vuodenajoista riippumatta antoi kilpailuetua vaihtolämpöisiin eläimiin nähden. Tasalämpöinen eläin voi säädellä lämmöstä riippuvaisia elimistön biokemiallisia reaktioita vaihtolämpöistä tarkemmin. Siksi tasalämpöisyys edisti esimerkiksi aivotoiminnan kehitystä ja elimistön toimintojen tasapainon ylläpitoa. Suhteellisen korkea ruumiinlämpötila auttaa myös torjumaan mikrobi-infek­tioita. Vaihtolämpöisillä eläimillä on paljon taudinaiheuttajia, jotka eivät menesty nisäkkäissä juuri lämpötilan takia.

Vastaajana Tomi Taira, eläinlääketieteellisen fysiologian professori, Helsingin yliopisto

Julkaistu Tiede-lehdessä 2/2015

PSYbuse
Liittynyt10.8.2010

Koska ihmisen lämpötilaksi vakiintui noin 37 astetta?

Sitten on tämä: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015051519697021_ul.shtml Kiiltolahna on maailman ainoa tunnettu tasalämpöinen kala. Lieneekö kyseessä jonkinmoinen tasalämpöisten eliöiden kantamuoto?

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.

Koska ihmisen lämpötilaksi vakiintui noin 37 astetta?

Ainakin tuossa artikkelissa esitetään käsitys, jonka mukaan tasalämpöisyys olisi kehittynyt nisäkkäissä ja linnuissa erikseen mutta että sen taustalla olisi kysy säädellä ruumiinlämpöä ajoittaisen horroksen aikana ja että se kyky voisi olla perua yhteisiltä kantamuodoilta: The Evolution of Endothermy and Its Diversity in Mammals and Birds , Gordon C. Grigg, Lyn A. Beard, Michael L. Augee, Physiological and Biochemical Zoology 77(6):982–997, 2004. “while there is strong evidence that endothermy...