Kuittauksen huomaa aivoissaan. Kuva: Shutterstock
Kuittauksen huomaa aivoissaan. Kuva: Shutterstock

Takaisinmaksu mitoittuu kertymän mukaan.

Valvominen johtaa unipaineeseen, joka kasvaa ja on huipussaan kolmen vuorokauden valvomisen jälkeen. Siitä eteenpäin on lähes mahdotonta pysyä hereillä.

Jo yhden yön valvominen heikentää suorituskykyä kuin 0,6 promillen humala. Univelan kasvaessa ajatus kangistuu, keskittyminen hajoaa ja valppaus häviää. Unen puute tappaa motivaation ja turmelee työmuistin. Pitkällä aikavälillä kasvaa todennäköisyys sairastua aikuistyypin diabetekseen ja verisuonisairauksiin.

Jos kahdeksan tunnin unet tarvitseva nukkuu viikon verran vain kuusi tuntia yössä, jopa yksinkertaisista tehtävistä suoriutuminen alkaa tahmata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihminen pyrkii korvaamaan univelan nukkumalla tavallista enemmän ja sikeämmin heti, kun on tilaisuus. Kuittaus ei käy hetkessä. Kunnon yöunet palauttavat vasta osan suorituskyvystä. Aina ei riitä kaksikaan yötä. Hyvä uutinen on, että nukkumalla kunnollisesti ja tunnollisesti univelkansa pois, se kuittaantuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vastaajana Tarja Stenberg, fysiologian dosentti, Helsingin yliopisto.

Julkaistu Tiede-lehdessä 2/2017

TeeSi
Seuraa 
Viestejä429

Pörsänmäkeen syrjätaloon kesällä.. hiljasta ja nukun PUTKEEN 4vrk
... oon kuin uus jäniksen poikanen!
Ihme nykymaailma, KEHO kokoaika hälytystilassa!
No viikko siellä ja ei vaan jaksa et mtn ei tapahu!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31280

AkuAnkka kirjoitti:
24 tunnin valvomisessa pääsee aivan uudelle tasolle asioiden oivaltamisessa ja keskittymisessä.

Alan vähitellen ymmärtää, miksi olet toistuvasti päätynyt teknisessä suunnittelussa epäkonventionaalisen puoleisiin ratkaisuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla