Kotitaivaalla voi nähdä tuhat tuikkijaa, etelässä paljon enemmän. Kuva: Michael J. Bennett/Wikimedia Commons

Ykkösen perään pitää panna ainakin 24 nollaa.

Jos menee kirkkaana talviyönä pimeälle ja avoimelle paikalle, näkee Suomessa paljain silmin noin tuhat tähteä. Joltakin vuorenhuipulta etelän kirkkaammassa ilmastossa voi nähdä kerralla jopa kolmetuhatta tähteä.

Kun ottaa avuksi kaukoputken, tähtien määrä kasvaa huimasti. Mitä suurempaa kaukoputkea käyttää, sitä enemmän tähtiä näkee. Kaikki maailmankaikkeuden tähdet eivät kuitenkaan näy meille millään kaukoputkella.

Omassa kotigalaksissamme Linnunradassa on noin 500 000 miljoonaa tähteä. Jos haluaa arvioida koko maailmankaikkeuden tähtien lukumäärää, täytyy kertoa yhden galaksin tähtimäärä maailmankaikkeuden galaksien lukumäärällä.

Suurimpien kaukoputkien kuvissa näkyy enemmän galakseja kuin Linnunradassa on tähtiä. Galaksien määrä avaruudessa on siis suurempi kuin tähtien määrä Linnunradassa. Tästä voi laskea, että tähtiä on ainakin miljoona miljoonaa miljoonaa miljoonaa eli luku, jossa ykkösen perässä on 24 nollaa.

Heikki Oja