Pienikin rikko päästää suolan tuhotöihin. Kuva: iStock
Pienikin rikko päästää suolan tuhotöihin. Kuva: iStock

Suola lyhentää pinnoitteen ikää merkittävämmin.

Aurinko hajottaa kaikkea eloperäistä, ja suola kiihdyttää metallien syöpymistä. Koska maalipinta käytössä väistämättä vaurioituu, suola pääsee vaikuttamaan metalliin. Siksi suola lyhentää maalipinnoitteen käyttöikää merkittävämmin kuin auringonvalo.

Suola ei vahingoita itse maalipinnoitetta, mutta jos siihen tulee pienikin vaurio esimerkiksi kiveniskusta, suola nopeuttaa voimakkaasti paljastuvan metallin korroosiota. Maalipinnan alla etenevä korroosio saa auton pian ”kukkimaan”.

Auringon ultaviolettisäteily irrottaa puolestaan hiukkasia maalipinnasta, koska automaalien sideaineet ovat eloperäisiä eli orgaanisia polymeerimateriaaleja. Siksi pinnoite ohenee ajan kuluessa.

Aiemmin automaalit koostuivat sideaineesta ja siihen sekoitetuista värihiukkasista eli pigmenteistä ja uv-säteilyn vaikutus näkyi selvästi värin haalistumisena ja mattaantumisena. Nykyään pintaan levitetään ensin värillinen maali ja sen päälle suojaava lakkakerros, mikä vähentää värisävyn himmenemistä.

Auringonvalon lisäksi myös suuret lämpötilavaihtelut, kosteus ja ilman saasteista muodostuvat yhdisteet rasittavat maalipintaa.

Maalipinnan pesu poistaa suolaa ja muita haitallisia epäpuhtauksia. Pinnan vahaus suojaa uv-säteilyltä ja estää epäpuhtauksia vaurioittamasta maalia. Näin epäpuhtaudet eivät pääse syövyttämään metallia.

Vastaajana Kai Laitinen,

yliopettaja, Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Julkaistu Tiede-lehdessä 3/2018