Kannattaa yhdistää kirkasvalohoitoon. Kuva: Shutterstock
Kannattaa yhdistää kirkasvalohoitoon. Kuva: Shutterstock

Kyllä lievittää tietyin ehdoin.

Liikunta auttaa, kunhan harrastaa rasittavaa kuntoliikuntaa, joka hengästyttää ja nostaa sykettä ja kestää yhtäjaksoisesti kerrallaan 30–60 minuuttia.

Lisäksi kaamosoireita helpottaakseen on rehkittävä säännöllisesti ja vähintään 2–3 kertaa viikossa. Liikkua kannattaa koko talven yli, mielellään ympäri vuoden.

Laji on vapaa, ja sitä voi vaihtaa aina välillä, jotta mielenkiinto säilyy. Liikkua voi ulkona tai sisällä, yksin tai yhdessä. Paras ajankohta on loppuiltapäivä tai alkuilta. Liikunta on hyvä lopettaa viimeistään 2–3 tuntia ennen haluttua nukahtamishetkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Entisestään kaamosoireet lievittyvät, kun oleskelee säännöllisesti vähintään viitenä aamuna viikossa kirkasvalossa 30–60 minuuttia siten, että valo tulee silmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuntoliikunnan ja kirkasvalon yhdistelmä on tehokkaampi kuin kumpikaan niistä yksistään.

Vastaajana Timo Partonen,

tutkimusprofessori, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2018

Sisältö jatkuu mainoksen alla