Avaruutta kaikki tämäkin. Kuva: SPL/MvPhotos

Ei mihinkään. Se venyy.

Avaruus tarkoittaa kaikkea tilaa, joka on olemassa. Ei siis ole mitään avaruuden ulkopuolista. Kun avaruus laajenee, tilaa tulee lisää: avaruus venyy.

Esimerkiksi pullataikinan paisumista voi katsoa ulkopuolelta, jolloin näyttää siltä, että taikina laajenee, koska sen koko suhteessa keittiöön kasvaa.Taikinan sisältä sama laajeneminen näkyisi siten, että taikinan osat venyvät kauemmas toisistaan.

Koska avaruus on kaikki, mitä on, sitä ei voi tarkkailla ulkopuolelta. Niinpä maailmankaikkeuden laajenemisessa on kyse jälkimmäisestä ilmiöstä: galaksien välinen etäisyys kasvaa, koska niiden väliin syntyy lisää tilaa.

Vastaajana Syksy Räsänen,

kosmologi, Helsingin yliopisto.

Julkaistu Tiede-lehdessä 6/2018

111 kirjoitti:
"Ei mihinkään. Se venyy.

Vastaajana Syksy Räsänen"

Miten jumala loi maailmankaikkeuden?

Siten että maailmankaikkeus syntyi.

Onko tuo tiedettä?

On, jos Syksyn selitys avaruuden laajenemisesta on tiedettä.

🤔

Munlon Jukka sulle tärkee uutinen, nyt tarkkana:
Mualimankaikkeus luajenoo kuulomma Nivanniemee, määppäs kahtomaan ja kyselemmää.

deep purpose

Mun oma teoria on yksinkertaisesti se, että Fotonit työntää reunoja kauemmaksi ja kaikki valo saa enemmän tilaa venyä isommalle 3D alueelle. Mutta gravitaation vankina olevat planeetat ja muut aineelliset kappaleet pysyy siinä missä ne on.

If this world isn't about me, and it certainly isn't about you either (for the fuck's sake),
then who the fuck about of us it is then?