Kuva Shutterstock

Kiihkeän lemmen tuote ryöpsähtää taivaalle.

Halusta puhuminen voi kuulostaa kasvin kohdalla oudolta, sillä halu-sana on totuttu yhdistämään eläimiin, joilla on älyä. Toisaalta ehkä ”halu lisääntymiseen” on ajattelevillakin eliöillä jossain syvemmällä kuin ajattelussa. Ehkä se on meilläkin geeneissä ja vain näyttää tietoiselta.

Evoluutiobiologian yhden yleisesti hyväksytyn teo­rian mukaan evoluutio tapahtuu geenitasolla ja perustuu geenien ”itsekkyyteen” kaikessa elollisessa, olipa se ihminen, kasvi, sieni, bakteeri tai virus. Lisääntymisen motiivi on siis kaikilla sama: levittää omia geenejään seuraavaan sukupolveen tai varmistaa geeniensä säilyminen seuraavissa sukupolvissa tehokkaammin kuin naapuri. Eroja on vain geenien siirtämisen tavoissa.

Vastaajana Jaakko Kangasjärvi, kasvibiologian professori, Helsingin yliopisto

Julkaistu Tiede-lehdessä 5/2015

Liittynyt15.5.2015

Mihin perustuu kasvien halu lisääntyä?

Jotta mikään eliö tai vastaava voisi jotenkin lisääntyä tai monistua, sillä on oltava jokin tätä tukeva ominaisuus jos ei ueampiakin. Mitempä mikään ilman mitään taipumusta tähän voisi olla olemassa. Voikukka lienee hyvä esimerkki tällasesta evoluution tuotteesta. Laajennan näkökulmaa vielä elämää laajemmalle. Esimerkiksi pyöreä pallomainen muoto. Taivaalle kahtoessa näkee tähtiä ja ehkä jokusen planeetankin jokka tiettävästi ovat melko pyöreitä. Myös täältä pyöreähkön maamme pinnalta löytää...