Eivät mihinkään, sillä yhtenäisten raiteiden lämpölaajeneminen on estetty tiukalla kiinnityksellä ja huomioimalla asennuslämpötila.

Aikaisemmin kiskonpätkien väliin jätettiin tilaa raiteiden lämpölaajenemiselle. Välit kuitenkin aiheuttavat turhaa meteliä. Niinpä vuodesta 1960 asti on tehty yhtenäisiä raiteita, joita nimitetään jatkuvakiskoraiteiksi.
Jatkuvakiskoraiteen yhtenäisiksi hitsattavat kiskot kiinnitetään ratapölkkyihin. Näin kiskon jännitykset siirtyvät pölkkyjen ja kiinnityksen kautta sepelin muodostamaan tukikerrokseen.

Asennus on tehtävä sopivassa, ns. neutraalilämpötilassa, jolloin lämpötilaeroista johtuva kiskon puristuminen tai venyminen on mahdollisimman pientä.

Poikkeuksellisen paahtavalla helteellä lämpölaajeneminen saattaa kuitenkin saada yliotteen. Silloin ei auta muu kuin katkaista molemmat kiskot jännitysten poistamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kehittyneiden työmenetelmien ja valvonnan ansiosta kiskojen vääntyminen ei ole enää aiheuttanut onnettomuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Julkaistu Tiede 2000-lehdessä 2/1999

Vastaaja:
Jarmo Nurmi
teknikko
VR-yhtiöt, suunnitteluosasto

Hillman
Seuraa 
Viestejä1108

Onkohan se sama jos alasimen köyttää paalunarulla oikein tiukkaan ja vie sitten auringon paisteeseen alasin ei turpoa mihkään suuntaa, edellyttäen, että narut kestää. ?

Donek eris felix, multos numerabilis amicos

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31260

Tuossa jutussa tarkoitetaan ratageometriaa, joka ei muutu. Materiaalit kuitenkin laajenevat (yleensä, friikkejä erikoitapauksia on) poikittaissuunnassa, kun niitä puristaa pitkittäissuunnassa. Mittamuutosten suhdetta kuvataan Poissonin suhteella ja se on yleensä luiokkaa 0.1-0.3. Teräksellä muistaakseni 0.3:n luokkaa. Eli kiskojen poikkipinta elää lämpötilan vaihdellessa sekä lämpölaajenemisen (joka on estetty vain pituussuunnassa) että jännityksen takia. Muutokset ovat niin vähäisiä, ettei niillä ole vaikutusta junien kulkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla