Takana on jo 21 miljardia kilometriä. Kuva: Getty Images
Takana on jo 21 miljardia kilometriä. Kuva: Getty Images

Voyager 1 on lentänyt jo ulos aurinkokunnasta.

Kauimmaksi on edennyt Nasan Voyager 1 -luotain. Tätä nykyä se on runsaan 21 miljardin kilometrin päässä, yli 140 kertaa kauempana Auringosta kuin Maa.

Voyager 1 lähetettiin avaruuteen 5. syyskuuta 1977. Luotaimen tehtävänä oli tutkia Jupiteria ja Saturnusta sekä Saturnuksen kuuta Titania, minkä se onnistuneesti tekikin. Tämän jälkeen se on jatkanut matkaansa yhä kauemmas.

Nykyään Voyager 1 etääntyy meistä noin 17 kilometrin sekuntinopeudella. Vauhti on niin suuri, että Voyager on ohittanut etäisyydessä kaikki muut luotaimet, myös Pioneer 10:n, joka lähetettiin matkaan ennen sitä.

Voyager 1:n katsotaan ylittäneen tähtienvälisen avaruuden rajan elokuussa 2012. Silloin korkeaenergiaisten hiukkasten määrä kasvoi havaintoaineistossa. Samaan aikaan aurinkokunnasta tuttujen aurinkotuulen hiukkasten määrä romahti.

Vastaajana Anne Liljeström,

tiedottaja, Tähtitieteellinen yhdistys Ursa.

Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2018

Mikään kissa ei ui kissaa.

Kissauinti on vain ihmisen keksimä nimitys yhdenlaiselle uintityylille. Parhaiten leijonan uintityyliä kuvaa ehkä vesijuoksu, joka muistuttaa koiran ja oikeastaan kaikkien muidenkin nelijalkaisten nisäkkäiden uintityyliä. Leijona polkee löysin rantein vedessä eteenpäin kaikilla neljällä tassullaan.

Toisin kuin tiikerit leijonat eivät mene mielellään veteen. Sen takia Korkeasaaressakin leijonien allas on usein tyhjillään – leijonat arvostavat allasta mukavana lepäilypaikkana, kun siinä ei ole vettä. Jos leijonan täytyy mennä veteen, esimerkiksi saalista pyydystäessään tai vaaraa paetessaan, se osaa kyllä uida.

Vastaajana Nina Trontti,

eläintenhoitoyksikön päällikkö, Korkeasaaren eläintarha.

Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2018

Kyllä lievittää tietyin ehdoin.

Liikunta auttaa, kunhan harrastaa rasittavaa kuntoliikuntaa, joka hengästyttää ja nostaa sykettä ja kestää yhtäjaksoisesti kerrallaan 30–60 minuuttia.

Lisäksi kaamosoireita helpottaakseen on rehkittävä säännöllisesti ja vähintään 2–3 kertaa viikossa. Liikkua kannattaa koko talven yli, mielellään ympäri vuoden.

Laji on vapaa, ja sitä voi vaihtaa aina välillä, jotta mielenkiinto säilyy. Liikkua voi ulkona tai sisällä, yksin tai yhdessä. Paras ajankohta on loppuiltapäivä tai alkuilta. Liikunta on hyvä lopettaa viimeistään 2–3 tuntia ennen haluttua nukahtamishetkeä.

Entisestään kaamosoireet lievittyvät, kun oleskelee säännöllisesti vähintään viitenä aamuna viikossa kirkasvalossa 30–60 minuuttia siten, että valo tulee silmiin.

Kuntoliikunnan ja kirkasvalon yhdistelmä on tehokkaampi kuin kumpikaan niistä yksistään.

Vastaajana Timo Partonen,

tutkimusprofessori, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2018