Monet eläimet näyttävät samalta kuin kaukaisessa muinaisuudessa eläneet sukulaisensa.

Otuksiin on kuitenkin ajan mittaan kertynyt pieniä muutoksia, joten ne eivät varsinaisesti ole enää samoja lajeja kuin ammoin. Siksi ei kannata puhua säilyneistä lajeista vaan samankaltaisina pysyneistä lajeista.

Esimerkiksi käsnäjalkaiset, perhosentoukilta näyttävät trooppiset selkärangattomat, olivat samantapaisia kuin nyt jo kambrikaudella 600 miljoonaa vuotta sitten. Helmiveneet olivat melko samanlaisia jo 500 miljoonaa vuotta sitten ja molukkiravut 400 miljoonaa vuotta sitten. Varsieväkala on ilmeisen vanhan tyyppinen laji, mutta fossiilien puutteellisuuden takia on vaikea sanoa, miten nykyisen kaltaisia olivat sen 350 miljoonaa vuotta sittne eläneet sukulaiset. Nisäkkäistä esimerkiksi oravat ja siilit ovat olleet samannäköisiä noin 30 miljoonaa vuotta.
Joidenkin eläinten pysyvyys johtuu elinolojen muuttumattomuudesta, mutta kaikissa tapauksissa säilymisen syytä ei tiedetä.

Julkaistu Tiede 2000-lehdessä 2/1997