Kuva Shutterstock

Albiinon tekee virhe, vaalean vähyys.

Punasilmäisyys on varmin merkki siitä, että valkoisuus johtuu juuri albinismista. Albiino on eläinyksilö, jolla ei synny lainkaan väripigmentti melaniinia. Syynä on tyrosinaasi-entsyymiä tuottavan geenin puuttuminen tai virheellisyys. Sen seurauksena eläimen iho, karvat ja höyhenet ovat kauttaaltaan valkoiset. Silmien punaisuus johtuu siitä, että verisuonten heijastuminen silmänpohjasta näkyy, kun melaniinia ei ole.

Toinen täysin valkoturkkinen tai valkohöyheninen muoto nisäkkäillä ja linnuilla on leukismi. Toisin kuin albinismissa silmät eivät kuitenkaan ole punaiset vaan usein hyvin tummat.

Sekä albinismi että leukismi johtuvat geenivirheestä, joka periytyy väistyvästi. Albinismin aiheuttava geenivirhe on aina samassa geenissä aivan melaniinin valmistusketjun alussa. Leukismi sen sijaan voi johtua useasta eri geenivirheestä muiden pigmenttien kuin melaniinin synteesissä. Leukistisiltä yksilöiltä siis puuttuu jokin muu pigmentti kuin melaniini.

Nisäkkäillä ja linnuilla esiintyy myös valkotäpläisiä muotoja, joita on geneettisesti erilaisia. Niitä kutsutaan usein virheellisesti osittaisiksi albiinoiksi. Toisin kuin albiinolta vaaleaihoiselta yksilöltä pigmentit eivät puutu kokonaan, vaan niitä on normaalia vähemmän tai niiden laatu poikkeaa normaalista.

Vastaajana Petter Portin, perinnöllisyystieteen emeritusprofessori, Turun yliopisto

Julkaistu Tiede-lehdessä 8/2015

Alpo
Liittynyt7.8.2015

Mikä erottaa vaalea-ihoisen ja albiinon?

Mikä erottaa vaaleaihoisuuden ja albinismin? Katso Suomen Albinismiyhdistyksen vastaus . Lyhyesti: albinismia aiheuttavat useat eri geenit . Albinismi ei merkitse aina täydellistä pigmentin puutetta, mutta siihen liittyy sekä vähäpigmenttisyys yleensä koko elimistössä että heikkonäköisyys. Melaniinipigmentin tuottamiseen tarvittava aineenvaihduntaketju on tarpeen silmän ja näköhermon normaalille kehitykselle. Sanaa "albiino" voidaan pitää ihmisistä puhuttaessa leimaavana. Emme ole vain...