Geenipyssy on mekaaninen laite, jolla "ammutaan" geenejä soluun.

Sitä käytetään siis geeninsiirtoihin.
Geenipyssyn ”luotina” on niin sanottu makrokantaja, joka kiihdytetään ja pysäytetään yhtäkkiä. Näin makrokantajan kuljettamat mikrokantajat, jotka ovat tavallisesti voflrami- tai kultahitusia, irtoavat makrokantajasta ja tunkeutuvat soluihin ja solulimaan. Mikrokantajat on puolestaan päällystetty geenillä, joka soluun halutaan siirtää. Sitten vain toivotaan, että haluttu geeni liittyy tuman DNA;han, mitä itse asiassa melko harvoin tapahtuu.

Geenipyssyllä tapahtuvassa geeninsiirrossa ei aina käytetä makrokantajia lainkaan, vaan volframi- tai kultapartikkeli ”ammutaan” heliumkaasupaineella suoraan ilman välikäsiä.

Kasvitieteessä geenipyssyä on käytetty sellaisten kasvien muuntamiseen, joihin ei voi käyttää bakteerivälitteistä geeninsiirtoa. Tällaisia ovat muun muassa monet havupuut.

Julkaistu Tiede-lehdessä 6/2003