Kun Air Francen matkustajakone alkukesästä 2009 putosi Atlanttiin, koneen musta laatikko upposi syvälle mereen.

Tilanne saattoi herättää kysymyksen, voisiko lentotiedot pelkän mustan laatikon sijasta lähettää satelliittien kautta lentoyhtiöiden palvelimille varmaan talteen. Onnettomuuskonehan lähettikin joitakin ilmoituksia laitehäiriöistä lentoyhtiölle.

Langaton tiedonsiirtokapasiteetti on satelliittien ansiosta vuosikymmenien varrella kasvanut mutta niin on myös mustaan laatikkoon tallennettava tietomäärä. Yhdeltä lennolta voi mennä muistiin satojen laitteiden parametrejä, ja koneita on ilmassa enemmän kuin koskaan.

Uponneiden mustien laatikoiden ongelmaan olisi paljon helpompi ratkaisu, jota jo käytetään sotilasilmailussa. Mustan laatikon voi sijoittaa koneen perään siten, että jos kone iskeytyy veteen, laatikko irtoaa ja jää pinnalle kellumaan. Näin tapahtuu esimerkiksi Suomen ilmavoimien Hornet-torjuntahävittäjissä.

Air Francen onnettomuus saattaa muuttaa sääntöjä lennon taltioimisesta.

Julkaistu Tiede-lehdessä 7/2009

Vastaaja:


Ismo Aaltonen


koulutuspäällikkö


Suomen Lentopelastusseura

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10498
Liittynyt20.1.2013

Miksei mustan laatikon tietoja lähetetä satelliittien kautta?

Itse olen kelaillut sellaista, että miksiköhän ei ole, ainakaan tietääkseni, sellaisia laitteita asennettu lentokoneisiin, jotka joko henkilökunta/matkustajat voisi laukaista, taikka sitten automaattisesti laukeaisivat kun on tietyt kriteerit täyttävä/ylittyvä tilanne (esim koneen nopean korkeudenmuutoksen takia taikka vaikkapa viimeistään veteen iskeytyessään). Laitteella tarkoitan esim koneen runkoon rakennetut kotelot joista tilanteen sattuessa vapautusi eräänlaisia SOS-poijuja mereen...
Lue kommentti
pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Miksei mustan laatikon tietoja lähetetä satelliittien kautta?

Eihän tämä ole uusi asia. Columbia sukkulan tuhoutuessa Texasin yllä, aika paljon mittausarvoja saatiin talteen sukkulan ja satelliittien kautta, kun ionisointivana esti suoran yhteyden sukkulasta maahan, mutta yheys ylös taivaalle toimi. Mantereiden yllä (ainakin teollisuusmaissa), ei olisi ongelmia tällaisen tiedonkeruun järjestämisestä, eli niin koneessa kuin maa-asemalla olisi ympärisäteilevät antennit, sillä etäisyydet olisivat korkeintaan muutama sata kilometriä. Merien yllä tilanne on...
Lue kommentti