Hävittää bakteereja. Kuva: Shutterstock
Hävittää bakteereja. Kuva: Shutterstock

Ei pidä, mutta ilman kypsennystä vaativia elintarvikkeita ruokavalio on vaikea koostaa monipuoliseksi.

Me ihmiset olemme syöneet osan ruoasta lämpimänä tai ainakin kypsennettynä siitä saakka, kun opimme tekemään tulen.

Silloin ja vielä nykyisinkin kypsentäminen on ollut keskeinen osa ruokahygieniaa ja sitä kautta turvallisuutta. Etenkin lihan, kalan, siipikarjan ja kananmunan syöntiin raakana liittyy riskejä, joiden suuruus ja todennäköisyys kuitenkin vaihtelevat esimerkiksi maittain.

Osa ruoasta on myös hankala syödä raakana, esimerkkeinä peruna, riisi ja pasta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Käsite ”lämmin ateria” yhdistyy meillä etenkin lounaaseen tai päivälliseen, jonka osina on tyypillisesti edellä kuvattuja, kypsennystä vaativia elintarvikkeita. Käsitteestä on myös tullut kuvaus päivän pääateriasta. On kuitenkin hyvä muistaa, että ”lämmin ateria” ja elintarvikkeiden kypsentäminen ovat hyvin kulttuurisidonnaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitään fysiologista tarvetta ruoan lämpimyyteen ei sinänsä ole. Ilman kypsennystä vaativia elintarvikkeita ruokavalio on kuitenkin vaikea koostaa monipuoliseksi.

Kypsentäminen vähentää aina ruoan sisältämien vitamiinien määrää. Lounassalaatti ja -raasteet sisältävät enemmän vitamiineja kuin kypsennetyt kasvikset.

Pidän kuitenkin tärkeämpänä terveyden kannalta, että syödään monipuolisesti ja vitamiinien lähteitä on mahdollisimman paljon. Niinpä paras tulos saadaan, kun syödään lounassalaatti ja itse lämpimään ateriaan kuuluu myös kasviksia.

 

Vastaajana Mikael Fogelholm,

professori, Helsingin yliopisto.

Julkaistu Tiede-lehdessä 13/2020

Sisältö jatkuu mainoksen alla