Reaktiopuu oikaisee. Kuva: <span class="photographer">Getty Images</span>
Reaktiopuu oikaisee. Kuva: Getty Images

Puut aistivat vetovoiman suunnan.

Kaikki kasvit, myös puut, aistivat maapallon vetovoiman suunnan ja reagoivat siihen niin, että verso kasvaa pystyyn.

Reagointia painovoimaan kutsutaan geotropismiksi, ja sen biologinen ja molekulaarinen mekanismi tunnetaan hyvin.

Geotrooppisessa reaktiossa painovoima liikuttaa soluissa olevia tärkkelysjyväsiä ja painaa tai venyttää solukalvoja. Sen seurauksena vapautuu kalsiumia, joka vaikuttaa erään kasvihormonin, auksiinin, liikkeisiin solukoissa. Tämän mekanismin avulla kasvi tietää, mikä on alas- ja mikä ylöspäin.

Jos puu huomaa kasvavansa vinossa, sen kuoren alaiset puuaineksen tuotosta vastaavat jälsisolut muuttavat jakautumisaktiviteettiaan. Silloin uusien puusolujen soluseinien rakenne muuttuu niin, että syntyy reaktiopuuksi kutsuttua suuntaussolukkoa, joka pyrkii oikaisemaan rungon joko vetämällä tai työntämällä sitä pystyyn.

Kuoren alainen jälsi on tärkeä osa reaktiota, vaikka oikaiseva voima tulee varsinaisen puuaineksen solukosta.

Vastaajana Kurt Fagerstedt,

kasvifysiologian professori, Helsingin yliopisto.

Julkaistu Tiede-lehdessä 9/2019

Pseudopimppi

On taloudellisempaa kasvaa suoraan ku vinoon ja pysyy paremmin tuulessa kaatumatta. Maata pitkin jos kasvais niin aluskasvillisuus veis ja ötökät tekis pesiä. Kuka nyt haluais satiaiset joka vakoon. Vetovoimasta puu ei tiedä muuta ku veden imemisen.