Käy kumpaankin. Kuluttaja päättää, käyttääkö. Kuva: Shutterstock
Käy kumpaankin. Kuluttaja päättää, käyttääkö. Kuva: Shutterstock

Vanhat käsitykset istuvat sitkeässä.

Sähköön lämmitysmuotona on suhtauduttu ristiriitaisesti pitkään. On ajateltu, että sähkö olisi liian arvokas tai pitkälle jalostettu tuote lämmitykseen.

Päättely kulkee näin: jos ensin polttoaineen lämmöllä tuotetaan sähköä ja sitten taas sähköllä lämpöä, on hyötysuhde heikko. Polttamalla polttoainetta rakennuksessa saadaan energiasta enemmän talteen.

Vanha ”viisaus” on vanhentunut. Sähköä ei enää juuri tehdä polttamalla, paitsi hyvän hyötysuhteen yhteistuotantossa. Tuotanto on myös nopeasti kehittymässä ilmastoneutraaliksi. Lisäksi sähköön perustuvissa maalämpöratkaisuissa saadaan jopa moninkertainen määrä lämpöä pienellä sähkömäärällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sähkölämmitys lisää sähkön tarvetta kylminä aikoina, ja energiajärjestelmään joudutaan investoimaan sen vuoksi enemmän. Toisaalta sähkölämmitys tasaa jo nyt viikon ja vuorokauden sisäistä sähköntarvetta, ja tulevaisuudessa se pystyy tarjoamaan kysyntäjoustoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liikenteessä tilanne oli alun alkaen toinen. Polttomoottorin hyötysuhde on onneton verrattuna sähkömoottorin hyötysuhteeseen. Sähkö on energiatehokasta, vaikka se tuotettaisiin melko kehnolla hyötysuhteella, ja sähköautojen ilmastopäästöt ovat vain murto-osa polttomoottorien päästöistä.

Sähköautojen yleistyminen olisi ongelma sähköjärjestelmälle, jos niitä ei ladattaisi fiksusti. Tämä on kuitenkin ratkaistavissa.

Sähkö on siis ihan yhtä hyvä käyttövoima niin autoon kuin kodin lämmitykseen. Käyttäjät lopulta ratkaisevat, onko se parempi kuin vaihtoehdot.

Vastaajana Jukka Leskelä, toimitusjohtaja, Energiateollisuus.

Julkaistu Tiede-lehdessä 2/2017

Punde
Seuraa 
Viestejä2041

Miksi joku kevyt kolmipyörä?
Miksi ei nelipyörä?
A) Nuo kolmipyörät ovat käsittääkseni veroteknisistä syistä tehtyjä vekottimia. Kaikin puolin huonoja lisäksi.
B) Tai invalidi käyttöön tehtyjä vekottimia. Moottorilla tai ilman.
C) Onko olemassa yhtään hyvää ja tarkoituksen mukaista kolmipyörää?
Mielestäni edes lasten kolmipyörä ei ole sitä. Nimimerkillä huulensa sellaisella halkaissut.

Huonolla tiellä / kelillä siitä "kolmannesta" pyörästä ei ole kuin haittaa. Jos ajokki vetää kahdella pyörällä, se kolmas kahlaa hangessa tai muussa omaa avaamatonta tietään (etuvetoinen ajokki ).
Nelipyörän renkaat kulkee kahta ränniä, kolmipyörän kolmea. Pois lukien sivuvaunumotarit. Jotka myös ovat entisajan jäänne autosäännöstelyn ajalta. Harraste vehkeet erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla