Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Katos pitää auton ympäristön sen verran lämpimänä, ettei kosteudesta muodostu jääkiteitä.

Auto luovuttaa lämpöä öisin. Jos ulkolämpötila on tarpeeksi alhainen, tuulilasi jäähtyy. Jos ilmassa on tarpeeksi kosteutta, vesihöyrystä muodostuu kuuraa eli jääkiteitä auton lasiin. Katoksen alla tätä ei välttämättä tapahdu, koska katteesta hohkaa lämpöä alaspäin autoa kohti. Katos myös heijastaa takaisin autosta säteilevää lämpöä. Näin tuulilasin lämpötila ei pääse laskemaan niin alas, että kuuraantuminen alkaisi.

Samantapainen ilmiö selittää sen, miksi pilvisenä talvipäivänä on usein lämpimämpää kuin pilvettömänä päivänä. Maasta lähtevä lämpösäteily heijastuu pilvistä takaisin ja pitää lämpötilan laskun kurissa.

Jotta katos suojaa auton laseja kunnolla, sen täytyy peittää auto kokonaan. Lisäksi katoksen materiaalin pitää olla paksua, jotta siinä on tarpeeksi lämpökapasiteettia. Liian korkealla oleva katto tai liian ohut lippa ei välttämättä riitä pitämään kuuraa poissa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Lasien jäätyminen riippuu lämpötilan lisäksi ilman kosteudesta. Aina lasit eivät jäädy kovilla pakkasilla edes taivasalla, koska silloin ilma on monesti kuivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vastaajana Pauli Jokinen, meteorologi, Ilmatieteen laitos

Julkaistu Tiede-lehdessä 12/2015

kvartto
Seuraa 
Viestejä3

Vastaus on oikea mutta hieman epätarkka. Auto huurtuu erityisesti kirkkaana yönä, koska auto säteilee lämpöä, ja kylmä avaruus nielee lämmön. Auto jäähtyy ilmaa kylmemmäksi, jolloin ilman koteus tiivistyy sen pintaan. Ja ilmassa on aina kosteutta.  Katos eristää auton kylmästä avaruudesta - se heijastaa ja säteilee autosta lähtevän lämpösäteilyn takaisin. Aivan ohutkin katos riittää, kuten suojapeite. Kuten mainittiin, samasta syystä pilvisellä ilmalla auto ei huurru. Tuulellakaan auto ei huurru, koska liikkuva ilma lämmittää auton lähelle ilman lämpötilaa. Huurtuminen voitaisiin estää pinnoittamalla auto hyvin ohuella metallikalvoilla - sen lämmönsäteilykyky on heikko. Autoteollisuutta tuskin kiinnostaa, ilmiöstä kärsiviä on liian vähän.

Jakob
Seuraa 
Viestejä2173

Jäi mieleen tapaus kun kerran pysäköin auton yöksi leveän kadun varteen. Tuulilasi ja kadun puoleiset sivuikkunat olivat aamulla paksussa huurteessa, kerrostalon puoleiset täysin sulana. Etäisyys taloon oli ehkä 10 metriä tms.

Tämäkin sopii paremmin nimimerkki kvarton "lämpösäteilyn vaihtotase"-teoriaan.

Pilvettömän yötaivaan "lämpötila" ei muuten ole ollenkaan vakio. Suuri osa taivaan lämpösäteilystä on nimittäin maasta takaisin heijastuvaa. Talvella kirkas taivas yleensä säteilee saman verran lämpöä kuin muutaman kymmenen pakkasasteen lämpöinen kappale. Joskus mittailin sinitaivaan "lämpötilaa" kesälläkin mutta en muista tarkkaan tulosta, jonkin verran pakkasen puolella sekin taisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla