Kumi ei sellaisenaan ole riittävän lujaa ja kestävää renkaisiin.

Siksi siihen sekoitetaan täyteaineeksi nokea, joka koostuu hyvin pienistä ja särmikkäistä hiilihiukkasista. Epäsäännöllisen muotonsa takia noen pinta-ala on suuri, joten se tarttuu hyvin kumimolekyyleihin.

Musta väri on juuri tätä nokea. Nokea tarvitaan kumilaadusta ja käyttökohteesta riippuen jopa 40 prosenttia kumin määrästä. Silica-sekoituksissa nokea ei ole lainkaan.

Rengas kyllä saataisiin väriaineilla minkä väriseksi tahansa. Mustalla on kuitenkin hyvät puolensa, sillä se ei ajan mittaan haalistu. Varsinkin auringonvalo on tuhoisaa muunvärisille renkaille, joista tulee värinmuutosten takia pian ruman näköisiä.

Muutamalla valmistajalla on nähty koemarkkinoinnissa ja rengasmessuilla eri tavoin väritettyjä renkaita, mutta loppukuluttajalle niitä ei vielä ole Pohjolan oloihin tarjolla.

Valkeita renkaita valmistetaan muun muassa trukkikäyttöön erilaisiin halleihin, joissa halutaan pitää tuotteet ja lattiapinta puhtaana mustista jäljistä.

Julkaistu Tiede-lehdessä 4/2001

Vastaaja:


Matti Morri


teknisen asiakaspalvelun päällikkö


Nokian Renkaat Oyj

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla