Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Typessä on muutama etu tavalliseen paineilmaan verrattuna.

Teollisesti tuotettu typpi on kuivaa toisin kuin kompressorilla rengasliikkeessä tai huoltoasemalla tehty paineilma, jossa on hapen ja typen lisäksi aina hieman kosteutta. Renkaan lämmetessä kosteus tiivistyy renkaan sisäpintaan. Se aiheuttaa korroosiota teräs- ja alumiinivanteissa ja heikentää kumiainesta. Typpi on reaktiokyvytön eli inertti kaasu, joten se ei ilman tavoin reagoi vanteen tai renkaan kumin kanssa.

Renkaan lämpeneminen vaikuttaa myös rengaspaineeseen. Ajon lämmittämän renkaan paine on korkeampi kuin jäähtyneen. Ilman sisältämä kosteus lisää tätä painevaihtelua. Käyttämällä kuivaa typpeä lämpenemisen aikaansaama vaihtelu pienenee. Tätä ominaisuutta hyödynnetään muun muassa kilpa-autojen renkaissa, jotka täytetään lähes poikkeuksetta typellä. Kun rengaspaine pysyy ajon aikana mahdollisimman tasaisena, auton ajo-ominaisuudet eivät muutu niin paljon.

Rengas vuotaa aina hiukan. Eräiden lähteiden mukaan typpi vuotaisi renkaasta tavallista paineilmaa hitaammin. Hapesta poikkeavan molekyylirakenteen takia typpi läpäisee huonommin renkaan kumiainesta. Toisaalta ilmastakin on noin 78 prosenttia typpeä, joten saavutettava etu lienee suorassa suhteessa ilmassa olevan hapen osuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oli rengas täytetty typellä tai paineilmalla, oleellisin asia niin turvallisuuden kuin polttoaineenkulutuksenkin kannalta on tarkistaa rengaspaineet säännöllisesti. Vajaapaineinen rengas lisää kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä ja heikentää auton ajo-ominaisuuksia merkittävästi. Oikea paine parantaa renkaan pitoa, jolloin auton hallittavuus paranee ja jarrutusmatka lyhenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vastaajana Tero Kiviniemi
asiakaspäällikkö, VTT

Julkaistu Tiede-lehdessä 10/2012

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323

Käyttäjä4126 kirjoitti:
"Typpi on reaktiokyvytön eli inertti kaasu"

Jassoo. Mitenkähän ne typen oksidit (NOx) sitten oikein syntyvät?

Tuossa verrataan muihin aineisiin. Jos auton renkaassa on olosuhteet, joissa typpi palaa, se on luultavasti kaikkein pienin murhe siinä konkurssissa. Mieleen tulee lähinnä salaman isku autoon.

Kun kerran kaikki aineet koostuvat samoista sähkövarautuneista rakenneosista, jotka vuorovaikuttavat toistensa kanssa, kemiallisesti täysin reagoimatonta ainetta ei ole. Heliumin ja vetyionin äärimmäisen heikolla sidoksellakin, jota ei voida käsittääkseni laboratoriossa havaita, on merkityksensä astrofysikaalisissa tapahtumissa.

Keijona
Seuraa 
Viestejä12213

Lainaus:
Typpeä on ilmassa 78 % ja happea 21%  ja 1 % muita jalokaasuja jäi kouluajoitta mieleen.

On kiinnostanut hankkia tai lainata mittaria millä pystyisi mittaamaan ympäristön kaasujen määriä, mistähän ja millä hintaa? Talvivaarassa oli  pakollista pitää mukana  sellaista  vempainta rintataskussa, minkä sanottiin piipailevan jos liikaa myrkkyjä ilmassa. Kalliin näkoisiä olivat, olis saanu unohtua taskuun.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla