Maa ja sen vierellä pienempänä pisteenä Kuu näkyvät kuvassa, jonka Messenger-luotain otti 183 miljoonan kilometrin päästä. Kuva: <span class="photographer">NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington</span>
Maa ja sen vierellä pienempänä pisteenä Kuu näkyvät kuvassa, jonka Messenger-luotain otti 183 miljoonan kilometrin päästä. Kuva: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Mustuus johtuu tähtien puutteesta.

Niitä on niin harvassa, että näemme lähes kaikkialla pelkää tyhjyyttä. Oman Linnunratamme tähtitiheyttä on verrattu kirsikoihin Euroopan pääkaupungeissa. Yksi kirsikka Helsingissä, yksi Tallinnassa, yksi Tukholmassa... Kaikki muu on käytännössä tyhjää, vaikka jossain näkyykin tähtisumujen tai pölyn heikkoa hohtoa. Ja Linnunrata ja muut galaksit ovat kuitenkin tähtitiheimpiä alueita maailmankaikkeudessa. Galaksien välissä on valtavat alueet, joissa ei ole mitään.

Tilanne on toinen valoa pitemmillä aallonpituuksilla. Jos silmämme pystyisivät rekisteröimään lyhytaaltoista radiosäteilyä eli mikroaaltoja, näkisimme taivaan kaikkialla kirkkaana, koska silloin katseemme ulottuisi maailmankaikkeuden kuumaan alkuräjähdykseen asti.

Heikki Oja
tähtitieteen dosentti

Ohman

Niin,

Naiivimpi ajatus on, että jos kaikkeus olisikin ääretön, sen ikä olisi kuitenkin äärellinen.

Ei se nyt kovin naiivi ole. Selityksen, että ilmiön syy on universumin äärellinen ikä, antoi jo Edgar Allan Poe vuonna 1848 ilmestyneessä "proosarunossaan" "Eureka".Tämä on osa oikeaa selitystä. Toinen osa on se, että emme elä staattisessa laakeassa (flat) avaruudessa.

Yksinkertainen selitys olisi, että avaruus näyttää mustalta, koska me ihmiset aistimme/koemme sen sellaisena.

Avaruudessa valonlähteet/tähdet ovat etäällä toisistansa, eikä niitten välissä ole juurikaan mitään valoa heijastavaa, joten siksikin niitten välit näyttävät meidän silmin mustilta.

Ilmiö on helposti ja yksinkertaisesti toistettavissa esim valoa läpäisemättömässä kankaasta tehdyssä teltassa, joka sijaitsee hyvin valaistussa tilassa, jonka telttakankaaseen on tehty lukuisia pieniä reikiä. Teltassa on pimeää pienistä rei'istä huolimatta, mutta jos teltassa poltettaisiin tupakkaa, niin savu tarjoaisi valolle heijastuspinnan, jonka pystymme havaitsemaan - avaruudessa ei kait sitten polteta tupakkaa?