Syynä ovat turvallisuus- ja kustannusvaatimukset.

Pystysuora nousu läpi ilmakehän alimpien osien on lyhyin ja siksi taloudellisin. Tällä tavoin energiaa ei haaskata ilman vastuksen voittamiseen yhtään enempää kuin on välttämätöntä.

Muutaman kilometrin korkeudessa alus käännetään asteittain lähestymään vinosti lopullista rataansa. Tällöin alus matkaa myös ympäristön kannalta turvallisella alueella, yleensä valtameren yläpuolella, jolloin mahdollisissa onnettomuuksissa vältetään suuret katastrofit. Tarpeettomat rakettivaiheet pudotetaan mereen, mikä keventää aluksen massaa huomattavasti.

Kiitoradalta lähtevä ja lentokoneen tavoin ilmakehän alaosien läpi nouseva ”avaruuslentokone” olisi periaatteessa mahdollinen. Se olisi kuitenkin epäkäytännöllisen painava, koska tyhjenneitä polttoainesäiliöitä ja moottoreita ei pudotettaisi pois vaan säästettäisiin uutta lentoa varten.

Julkaistu Tiede-lehdessä 3/2003

Vastaaja:


Väinö Kelhä


avaruusteknologian tutkimusprofessori


VTT

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla