Geenien nimet ovat tutkimusryhmien antamia.

Yleensä nimi on lyhenne yhdestä tai useammasta englanninkielisestä sanasta, jotka kuvaavat geenin tai geenivirheen vaikutusta. Esimerkiksi ihmisen ApoE-geeni tuottaa apolipoproteiini E:tä. Selkärankaisten MHC-geenit tekevät solujen pintaproteiineja (major histocompatibility complex), jotka ovat tärkeitä oman kudoksen tunnistuksessa. Dfd on on banaanikärpäsen geeni, jonka virheellisyys tekee kärpäsen epämuodostuneeksi (deformed). Joskus nimi annetaan toisen eliön vastaavan tai sukulaisgeenin mukaan.

Ihmisellä on arviolta 80 000 geeniä, joita tunnistetaan kilvan eri puolilla maailmaa. Päällekkäisyyksien välttämiseksi ihmisgeenien nimilyhenteet vahvistaa kansainvälinen komitea (human genome nomenclature committee).

Julkaistu Tiede 2000-lehdessä 2/1996

Leena Palotie

lääketieteellisen genetiikan professori

Kansanterveyslaitos ja Helsingin yliopisto

Chair
Liittynyt6.9.2005

Miksi geeneillä on niin kummat nimet?

"Ihmisellä on arviolta 80 000 geeniä, joita tunnistetaan kilvan eri puolilla maailmaa." Näin tosiaan ajateltiin artikkelin kirjoittamisen aikaan 18 vuotta sitten (1996). Jo vuonna 2001 geenien määräksi arveltiin 30-40.000 ja siitä luku on tullut hiljalleen alas päin. Nykytiedon valossa ihmisellä on geenejä 20-25.000.

"Die Theorie bestimmt was wir beobachten können."(Albert Einstein)