Laskeutuvan matkustajakoneen siivet ovat ympäröivää ilmaa kylmempiä ja siksi jäätyvät helposti.

Ilmassa jo käyneen ja maassa seisovan matkustajakoneen siivet siis todella jäätyvät herkemmin kuin lentävän koneen.
Koneen noustessa ja etääntyessä maasta sen ympärillä oleva ilma kylmenee noin 6,5 astetta kilometriä kohti. Jos maan pinnalla on 15 astetta, kymmenessä kilometrissä, matkustajakoneiden normaalissa lentokorkeudessa, on jo noin 50 astetta pakkasta.

Siivet eivät kuitenkaan kylmene samoihin lukemiin: kymmenessä kilometrissä niiden lämpötila on vain 30 pakkasastetta, eivätkä ne ympäristöä lämpimämpinä pääse jäätymään. Lentäessä siivet nimittäin lämpenevät, koska koneen ja ilman välinen kitka pysäyttää siipien pintaan osuvan ilmavirtauksen. Pysähtyneen virtauksen liike-energia muuttuu lämmöksi, josta osa imeytyy koneen pintaan. Tavallisen suihkukoneen siipien lämpötila voi nousta jopa 20-30 astetta ympäröivää ilmaa korkeammaksi, yli kaksi kertaa ääntä nopeammin liikkuvan Concorden jopa 120-150 astetta korkeammaksi.

Koneen laskeutuessa pakkasasteet säilyvät siivissä, sillä niiden sisässä oleva polttoaine lämpenee hyvin hitaasti. Näin siivistä tulee ympäristöä kylmempiä ja herkästi jäätyviä.

Julkaistu Tiede 2000-lehdessä 2/1998

Vastaaja:


Seppo Laine


lentotekniikan professori


Teknillinen korkeakoulu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla