Julkaistu Tiede-lehdessä 7/2013

Lannevyö on kevyt ja helppo käyttää ja tarjoaa riittävästi turvaa tilanteessa, jossa lentomatkustaja sitä todennäköisimmin tarvitsee: koneen joutuessa turbulenssiin tai tekemään yllättävän lentotilamuutoksen.

Silloin lannevyö estää matkustajan lennähtämisen kattoon. Matkustajia loukkaantuu ilmakuopissa lähinnä siksi, ettei turvavyö ole kiinni.

Pakkolaskussa ja muissa vastaavissa tilanteissa suojaa antaa turvaohjeissa neuvottu muna-asento, jossa matkustaja painaa päänsä käsivarsien suojaamana edessä olevan istuimen selkänojaa vasten.

Kolmipistevyöt vaatisivat sekä lisää itse vyötä että raskaammat ja hankalammat kiinnityssoljet. Lisäksi istuimien rakennetta pitäisi vahvistaa niin, että ne kestäisivät monipistevyön rasitukset.

Paras turva olisi tietysti jykevä istuin ja nelipistevyö, jota käyttävät hävittäjälentäjät ja ralliautoilijat. Lentokoneessa sellaiset on ohjaamossa lentäjillä ja matkustamossa monissa matkustamohenkilökunnan paikoissa.

Vastaaja:


Jari Mäkinen


avaruus- ja tiedetoimittaja


Tiede-lehden vakituinen avustaja