Moottoripyörän renkaan pinnasta vain murto-osa on kosketuksessa tiehen verrattuna auton renkaaseen.

Siksi urista ei olisi mitään hyötyä. Moottoripyörän rengas on profiililtaan kupera, jotta tarttumapinta tiehen on riittävän suuri myös mutkiin kallistaessa.

Moottoripyörän renkaiden pito perustuu pelkästään kumilaatuun, joka on paljon pehmeämpi kuin auton renkaissa. Siksi moottoripyörän renkaat kuluvatkin nopeammin: auton renkaat kestävät ajoa keskimäärin 35 000 kilometriä, moottoripyörän noin 10 000.

Nykyaikaisissa moottoripyörän renkaissa käytetään kahta eri kumiseosta. Renkaan keskiosa, joka osuu tiehen suoraan ajettaessa eli suurimman osan aikaa, on kovempaa kumilaatua kuin muu osa renkaasta. Näin saadaan pidennettyä renkaan elinikää.

Moottoripyörän renkaat voisivat olla täysin sileitä, mutta usein niihin lisätään kapea kuviointi ulkonäkösyistä. Kuvioinnin avulla on myös helpompi seurata renkaan kulumista. 

Vastaaja:


Jukka Pahkamäki


myyntipäällikkö


rengasliike Vianor