Julkaistu Tiede-lehdessä 12/2012

Ero havaittiin vasta 1900-luvulla, kun elinolojen parannuttua sekä miesten että naisten eliniän odote piteni merkittävästi.

Eron syiksi on epäilty kaikkea, mikä miehiä ja naisia biologisesti erottaa, kuten hormoneita, perimää ja kehon kokoa sekä miesten riskikäyttäytymistä, joka altistaa onnettomuuksille ja ennenaikaiselle kuolemalle.

Lisäksi on esitetty, että syynä olisi solun energialaitosten, mitokondrioiden, toiminta. Naishormonit eli estrogeenit stimuloivat sitä, joten naisten kudokset saattavat sopeutua energiakriiseihin helpommin kuin miesten. Naisilla on myös enemmän mitokondrio-dna:ta ja siihen kertyy suhteessa vähemmän sattumanvaraisia geenivirheitä kuin miehillä.

Banaanikärpäs- ja hiiritutkimusten mukaan munasolu osaa karsia mitokondrio-dna:n haitallisimpia muutoksia. Koska valinta tapahtuu naaraan solussa, se voi suosia naaraalle parhaita geenimuotoja. On esitetty, että jotkin näin valikoituneista mitokondrio-dna:n versioista toimivat uroksen soluissa huonommin ja haittaavat niiden energiansaantia.

Vakuuttavaa kokeellista tietoa siitä, että mitokondrioiden toiminta suoraan liittyisi pitkäikäisyyteen, ei kuitenkaan vielä ole. On mahdollista, ettei naisten ja miesten eroa riitä selittämään mikään yksittäinen syy.

Anu Wartiovaara

kliinisen molekyylilääketieteen Sigrid Jusélius -professor

Helsingin Yliopisto

kariluoto
Liittynyt22.1.2014

Miksi naiset elävät pidempään kuin miehet?

Koska naisten ei tarvitse elää naisen kanssa parisuhteessa. 40 vuoden parisuhdeshokkihoito viiden naisen kanssa (ei yhtä aikaa), on kuluttanut minua takuuvarmasti enemmän kuin mikään muu elämääni liittyvä tekijä. Ainoastaan todella rankka alkoholi- tai huumeriippuvuus pääsee lähelle naisen vaikutusta elinikäennusteen suhteen. Edellä mainitut riippuvuudet voivat usein johtua parisuhteen aiheuttamasta stressistä. Voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että nainen imee miehestä kaikki parhaat...

In alimentum sanitas.

taucalm
Liittynyt3.9.2009

Miksi naiset elävät pidempään kuin miehet?

Miehissä on enemmän typeryksiä, jotka laskevat keski-ikää poistumalla joukosta alle 30v-40v.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."