Kuva Shutterstock ja Wikimedia Commons

Kutikula suojaa.

Hyönteisillä on ihmisestä poiketen ulkoinen tukiranka eli kutikula, joka suojaa niitä varsin hyvin erilaisia piikikkäitä rakenteita, puremia ja sään pieksentää vastaan.

Nokkonen on suosittua ravintoa monille perhoslajeille, jotka eivät edes ole kovin erikoistuneita, eivätkä perhostoukat näytä kursailevan lehtien kanssa. Monet hyönteisetkin ovat nokkosenpurijoita ja sopeutuneet evoluutiossa ravintokasvinsa keksimiin haasteisiin.

On ilmeistä, että nokkosen poltinkarvojen ensisijainen tarkoitus on pitää poissa ahnaat ruohonsyöjänisäkkäät, jotka tekisivät totaalista tuhoa kasvustossa. Tässä leikissä me paljasnahkaiset apinat olemme sijaiskärsijöitä, sillä useimpien eläinten turkki ja höyhenet estävät poltinkarvojen pistot iholle. Suun limakalvot ovat poltinkarvojen varsinainen kohde.

Vastaajana Jaakko Kullberg, museomestari, Luonnontieteellinen keskusmuseo

Julkaistu Tiede-lehdessä 7/2014

Miksi nokkosen lehti ei polta nokkosperhosen toukkaa?

Meinaat sitten, että ne toukat teleporttautuvat lehdeltä toiselle? Ei, sitä vartta pitkin ne kiipeävät eivätkä ne poltinkarvat vaikuta toukkiin vähääkään. Ihmettelin juuri itse, kun katselin neitoperhosen toukan vaivatonta etenmistä pitkien piikkien kirjavoimaan nokkosen vartta pitkin, kun taas itseä kihelmöi jaloista ja käsistä, kun kävin hakemassa niille safkaa (tiedän, että housut ja hanskat on keksitty, mutta minä olen uhmakas muuli, joka ei käytä niitä).