Korkealla voi lentää taloudellisesti.

Nopeus on suurempi, ja samassa ajassa ehditään pidemmälle ilman, että polttoaineen kulutus kasvaa. Matkustajat pääsevät joutuisammin perille, ja kone voi tehdä useampia lentoja päivässä, mikä tehostaa sen käyttöä.

Vaakalennossa koneen nostovoima on sama kuin koneen paino. Koska ilman tiheys pienenee lentokorkeuden kasvaessa, koneen on riittävän nostovoiman saavuttamiseksi lennettävä nopeammin. Ilman pienen tiheyden ansiosta vastus säilyy kuitenkin vakiona eikä kasva kuten yleensä nopeuden kasvaessa. Tästä syystä polttoaineen kulutuskaan ei lisäänny.

Suurinta taloudellista lentokorkeutta rajoittavat aerodynaamiset ongelmat ja moottorin ominaisuudet. Jos ilman tiheys laskee liian pieneksi, moottorista ei saada riittävästi työntövoimaa. 

Vastaaja:


Erkki Soinne


yksikönpäällikkö


Liikenteen turvallisuusvirasto

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Miksi suihkukoneet lentävät noin 10 kilometrin korkeudessa?

Suurinta lentokorkeutta rajoittavat koneen nopeus ja sen siipipinta-ala. Nykyiset alle äänen nopeuden lentävät järkevän kokoisine siipineen, lentokorkeus rajoittuu jonnekin 10-12 km korkeudelle (coffin corner). Nopeampi kone, esim. Concorde lensi kevyesti 20 km korkeudessa pienistä siivistä huolimatta. U-2 tiedustelukone, joka oli periaatteessa F-104 Starfighter hävittäjä liitokoneen siivin lensi 20 km korkeudella alle äänen nopeuden. Sekä Concorden että U-2 lentoonlähtö ja...
Lue kommentti